donderdag 13 april 2017

Vetplantjes

Het is even stil geweest, maar ik zit volop in de grote voorjaarsschoonmaak.....
en gaandeweg ben ook ik in de ban geraakt van de vetplantjes rage die er nu kennelijk is ontstaan. Er zijn stempelsets en snijmallensets waarmee je de mooiste plantjes kunt maken. Veel uitdagender vond ik het, om helemaal niets aan te schaffen, maar het zelf na te maken met de grote hoeveelheid (heel) oude en nieuwe ponsen en een enkele snijmal die ik al heb.
Het is best veel en tijdrovend werk, vooral het inkten en m.b.v. een vouwbeen opkrullen van de blaadjes, maar wat een realistisch resultaat.
Het oorspronkelijke idee was raffia. Had ik maar mos, dacht ik op een avond. De volgende dag boodschappen doen bij AH en wat ligt daar bij de paasdecoratie? Jawel, een doos vol mos voor 3 euro. Goed gedroogd dus makkelijk te lijmen.
Een creatie op een oud Dordt boek uit 1976 (kringloopwinkel). Het merendeel van de pagina's aan elkaar vastgelijmd, want het boek had steeds de neiging om dicht te klappen....
Dankzij de vele voorbeelden en tutorials op internet/youtube kwam ik erachter welke kleuren inkt het beste werken. De grote paarse plant is eerst helemaal wit geïnkt, daarna de blaadjes gedeeltelijk groen en de randjes donkerrood. Ik heb overal memento inkt voor gebruikt.
Het meeste scrappapier komt nog steeds uit de stapel van de markt, het paars en rood komt uit een pakje multicolor print papier. De tekststempel is van SU.
In het doosje mos zitten ook een aantal takjes en twee andere soorten "beplanting". De bloemen zijn op elkaar gelijmd met glossy accents. Het mos zelf en de bloemen op het mos met grote hoeveelheden pipoos hobbylijm.
Altijd als ik langs bloemenwinkels loop, vind ik het zo schattig om plantjes in kopjes te zien, dus dat wilde ik zelf ook wel. Het is een grote theekom die ik heel zuinig gekoesterd heb en nooit gebruikt. Een keertje van mijn moeder gekregen op een speciaal moment. Het kopje zelf opgevuld met printerpapier en daarop het mos. Ervoor gezorgd dat er geen druppel lijm aan het kopje zelf zit.
Schattig niet? Echt oilily... Leuke kleurencombi voor een kaart (aan inspiratie geen gebrek hier :-)
De bolletjes plantjes was ook zo'n idee van internet, zo kan je goed variëren tussen alle typen plantjes.
Oh ik kon er geen genoeg van krijgen. Nog vier nooit gebruikte en zuinig bewaarde kopjes uit de kast gepakt. Ook opgevuld met printerpapier, mos erop en weer avondjes zoet. Het rode kleine bloemetje (wat je ook vaak uit vetplantjes ziet komen) geeft zo'n fleurig accent.
 
 
 
Het blijft voor mij toch wel een van de meest dankbare items om te maken, homedeco, omdat je er zolang van kunt genieten en het ontzettend leuk is om op deze manier zelf je huis heel persoonlijk op te fleuren.
Nu er toch nog genoeg geponste onderdelen op tafel lagen gelijk een idee voor paas-kadootjes. De houten kistjes eens bij AH gekocht (een paar jaar geleden kon je sparen voor 'winkeltje spelen'). Gelijk 10 gekocht want je kunt er zoveel mee. De kistjes hebben hoekhoutjes. Een cardstock bakje gevouwen met een hoogte van 2,5 cm wat los op de hoekjes blijft staan. Je pakt het er makkelijk af want.... de kistjes worden nog gevuld met paaseitjes, leuk ingepakt en een kaartje erbij.
Ik heb er bewust geen "paas-artikel' van gemaakt, zodat de ontvangsters er ook gewoon lang plezier van kunnen hebben.
Op de hoeken alweer een ander type plant die omlaag gekruld is, zo blijft het mooi om punt/hoek heen zitten.
Zo oeverloos van genoten en eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, zou ik nog wel even door kunnen gaan, tussen de schoonmaakkarweien en het leeghalen van kasten door......
Tot mijn eigen grote verbazing de schoonmaak deze keer goed gepland: twee weken, vorige maandag begonnen en zaterdag klaar. Zondag met de hele familie eten bij De Piraat in Oost-Kapelle (zo leuk daar) en maandag vrij.
Hele mooie paasdagen allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Oooooooo wat is dit leuk!
    Ik heb hier nog geen filmpjes van gezien en wist niet dat dit een hype was maar nu ben ik nieuwsgierig hoor, dadelijk even googlen haha.
    Heel erg mooi gedaan, in die kopjes lijken ze net echt die vetplantjes afgewisseld met mos en andere leuke bloemetjes.
    Wat heb je er ook veel gemaakt, dat moet je veel tijd gekost hebben tussen het schoonmaken door.
    Jij bent verder dan ik, er kwam meer werk tussendoor en we moesten rapporten en gesprekken doen voor 30 kids.
    Dan schiet het opruimen thuis er bij in. Mijn hobbyspullen daar ben ik nu nog niet aan toe gekomen.
    Fijne paasdagen!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoooo zeg, wat een bloemenpracht!!
    Ontzettend mooi gemaakt allemaal, alhoewel het fleurige kopje toch wel mijn favoriet is.
    Fijne dagen !

    BeantwoordenVerwijderen