zondag 18 december 2016

Kerstkaart 2016

Een pastelkerst, ik zei het al eerder, maar kon nog niets verklappen over de kerstkaarten voordat ik zeker wist, dat ze overal (ook in het buitenland) gearriveerd waren.
De hele inspiratie voor een pastelkerst kreeg ik door een nogal oud tijdschrift bij de tandarts 😂 afgelopen zomer....met daarin een enorme kerstboom vol met pastel ballen, slingers, sterren en piek.
Een ander uitgangspunt: geen enkel nieuw kerst item aanschaffen zoals stansjes, stempels of embellishments en een stempelset gebruiken dat helemaal niet voor kerst bedoeld is. Goed bekeken kan je eigenlijk elk stempelset omtoveren tot een kerstuitvoering.

De stempel is de layered bird and branche van Hero art. Eerst de kleurcombinaties uitgevogeld :-)) daarmee naar de hobbymarkt voor bijpassend linnenkarton en de juiste kleuren kant bij de plaatselijke stoffenwinkel.
Het stansen was een mega karwei, dat ik in meerdere fases heb gedaan voor in totaal 30 kaarten. Lovertjes van de Action, twine in de juiste kleuren uit eigen voorraad evenals de blingsteentjes.
Gelukkig ruim op tijd begonnen (rond de 30 graden) en telkens tussen andere projecten door. Nogal een werkje, 60 tassels van MD, maar het maakt het toch net even wat chiquer.
Love this bird, niet zo strak maar een beetje fluffy en met de juiste details, zoals het mini stempeltje met snavel en oog.
De tekststempel 'Merry Christmas' is van Eline, die ik in tweeën geknipt heb.
Het label is een stans van TH, het lint van Action.
Het roze kant is wel heel erg mooi: met een extra tule laag.
Onder het kant twee gestanste doilies van Sizzix.
Achteraf was ik een beetje gaan tellen: ik heb 150 lovertjes geplakt...en evenveel bling. Daar denk ik vooraf maar niet over na.
De oplegkaarten zijn correspondentiekaarten van de Hema, de basiskaarten zijn van de Wibra.
De tassels zitten aan weerszijden van één stukje twine, dat eerst vast geniet en daarna het strikje (strikjesmaker van Joy!) gelijmd. Zo weet ik zeker dat het echt goed blijf zitten.
Over het algemeen vrij rijkelijk omgegaan met mijn plakmiddelen. Het label zit en aan een kant op dubbel foam met een laag alleslijm.
Het kant is geplooid, de plooien vastgezet met de niettang.
Het is toch wel de magie van layered stamps: in elke kleur oogt de vogel anders en verandert de hele sfeer. De kleurencombinaties zijn eindeloos.
Het oorspronkelijke idee was drie kleuren, maar bij de roze vogel vond ik beide tinten linnenkarton erg mooi (ik kon weer eens niet kiezen 😎). De zalmkleur is hetzelfde als de onderkant van de vogel.
Het stempelwerk is gedaan m.b.v. een stempellineaal (ik kan echt niet meer zonder).
Heel erg blij met het resultaat en een heerlijk gevoel toen ze allemaal in de brievenbus gingen.
Elk jaar schrijf ik een gedicht speciaal voor de kerstkaart dat op de linker binnenkant geprint is:

LEKKER WARM MET SLAGROOM

Hoe vang je licht in een gedicht?
Neemt ook liefde een kerstkleur aan?
Twinkelen alle goede wensen als sterren in het donker?

Zeker weet ik wel
dat saamhorigheid
smaakt naar warme chocomel
met een grote toef slagroom.
Geborgenheid ruikt naar tulband
de geur die uit de keuken komt
en hoog op de rand
een dikke laag poedersuiker.

De spanning van kadootjes krijgen
Kerst en Sint tafereeltjes aan de rol
nog even geheim als de zoete spijs
van een rijk gevulde feeststol.
Familie om je heen
voelt als een dikke, warme jas
die altijd past en nooit verslijt
met de stevige knoop van mama in je das.

Dierbare, soms vervlogen, herinneringen
glijden in gedachten voorbij
als schaatsen over een bevroren sloot
tintelende wangen, rode neus en toch blij.
Ze vormen het krenten beslag van oliebollen
hoog opgetast in het kraampje op de hoek.

Dennennaalden prikken een belofte in je hand:
tussen kleurige ballen en bonte slingers
hang je een prachtig en gezond 2017 aan de wand.

Veel liefs, Christine
©Christine Versluis bronvermelding verplicht 

1 opmerking:

  1. Ooooooooooooooo wat een prachtige pastel kleuren hier op je kerstkaarten!
    Ja je kunt zomaar ineens inspiratie op doen op een plek waar je het niet verwacht.
    Mooi bijpassend kant heb je gevonden en ook erg mooi de kleuren inkt.
    Ik had ook veel standwerk voor mijn ornamenten wat gaat daar toch veel tijd inzitten hè...steeds ook per stuk maken en de malweer schoon prikken pfff ik was ook blij toen ik al met het stansen klaar was.
    Hier heb je veel mensen blij mee gemaakt en het zeker een collectors item!
    Zoiets bewaar je jaren ( tenminste ik wel haha)
    Bedankt voor je bezoekje aan mijn blog.
    Fijne jaarwisseling en een gezond en creatief 2017 gewenst.
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen