vrijdag 19 juni 2015

Block of Happiness: FREE!

Het heeft lang geduurd voordat ik de financiële mogelijkheid had om een belangrijke beslissing m.b.t. mijn werk te nemen, maar na bijna anderhalf jaar is het gelukt: geen vaste/verplichte uren meer in het weekend! Morgen is mijn eerste officiële vrije weekend! Eén en ander heeft in hoofdzaak met de uitbetaaldatum te maken waardoor ik eenmalig mijn centjes een maand later krijg. Aangezien mijn beursje niet al te groot is, moet ik die maand zelf kunnen voorschieten. Beetje sparen en een leuk aardigheidje.... van de belastingdienst deden de truc.
Werken in het weekend is nu of niet of vrij in te vullen voor wat extra verdiensten. Het veroorzaakte uiteraard een uitbarsting van blijheid wat dan resulteert in een block om deze freedom te vieren!
De diaframe is een stans van MD, gesneden uit een stukje bingo scrap met jawel de maand june erop, de maand waarin de knoop is doorgehakt.
Het hele block is geïnspireerd op het geweldige werk van Finnabair: veel heel veel embellishments en oude "treasures" onder een laag gesso en kleur gegeven m.b.v. perfect pearls poeder en water. De schaar staat nu wel symbool voor het doorknippen van een toch wel pittige knoop: nooit echt een weekend vrij.
Vrijheid wordt voor mij toch weergegeven met alles wat vliegt......in dit geval de vogel en de grote vlinder die overal bovenuit steekt.
Het is een block dat voor mij nergens tekstjes nodig heeft, op één na: Free!
De vogel is ingesmeerd met cracklepaint.
Echt, ik kan het eigenlijk nog steeds niet helemaal geloven, daarom nog even een close-upje...
Een bonte verzameling aan knopen, vleugels, handgreepje, lepel, jute, bloemen en zoveel ander leuks.
Een periode van weekenden die ik nu achter slot en grendel kan doen:-)
Ja ja, een andere tijd breekt aan! Het maken van een block als dit is soms een gevechtje met de zwaartekracht: hoe goed mijn lijm ook is, soms zijn items te zwaar. Gelukkig had ik ook nog een mini metalen pocketwatch van PM.
Het block staat op pootjes van mini houten garenklosjes, elk omwikkeld met iets anders: metaaldraad met vleugel bedeltje, touw...
...kant met veiligheidspeldje en een smalle filmstrip (stans Joy).
De vlinder is gemaakt van twee op elkaar gelijmde grote vlinder stansen, veel gesso en verder afgemaakt zoals het block.
Een vlinder in de vrije ruimte, zo voel ik me nu helemaal :-))

Block House

Een klein huisje in een block: life within....
Een lieve vriendin van mij is in blijde verwachting, zij draagt een nog niet zichtbaar wonder met zich mee.
Zo aanwezig maar nog niet zichtbaar, nog veilig in mama to be. Het was een leuke inspiratie voor een tafereeltje binnenin een block.
De buitenkant met vrolijke distress inkten en een crackle stencil van TH besmeerd met crackle paint.
Achter de twee grote ramen een schemerlamp en bloemenvaas, aan het plafond hangt een grote kroonluchter (ringfastener van TH).
 De twee andere zijkanten kleinere ramen en een wollen draad ervoor......
Een prachtige zeer toepasselijke tekst stempel van Stampin' Up.
De roos gemaakt m.b.v. de retro flower ponsen en vellum. Lastig werkje, vellum scheurt heel snel. Bladeren en bloem voorzien van dauwdruppels van glossy accents.
Heel lastig te fotograferen, maar in het huisje op de vloer een zelf gehaakte doily, veel kattenpootjes en een kat die speelt met een bolletje wol. Draad vind je dan uiteraard overal terug.
Zij was erg blij met dit litte rainbow house dat door mij gegeven is als een doosje hoop!

woensdag 3 juni 2015

ATB: Artist Trading Block


Tim Holtz Framework dies (geweldig!) in combinatie met een voor mij tot voor kort onbekend fenomeen: de artist trading blocks.
De dies had ik al een tijdje in huis maar nog geen tijd gehad er rustig mee aan de slag te gaan. Speciaal aangeschaft: grungeboard, mirrored paper en core craft cardstock (om te schuren).
Verrukkelijke coctail!
Blocks zijn geen doosjes, want dan worden het boxes. De eigenschap van blocks: het is niet de bedoeling dat ze open kunnen, maar echt als blokken gezien/gebruikt worden. Vergelijk het bijv. met de houten blokken die je veel in winkels ziet met op elke blok een letter waardoor er een woord gevormd wordt. Bewerk je alle zes de kanten, kan je je blok nog eens draaien als een dobbelsteen en telkens een andere voorkant zien.
Je kunt ze stapelen (voorkant wordt main focus), deuren en ramen geven, een mica inkijkvenster en er iets leuks in maken voor je het blok sluit enz. enz. wat natuurlijk met kaarten of canvassen niet mogelijk is. Er ontstaat dan een heel ander perspectief.
Er zijn speciale snijmallen voor de ATB's die in één geheel het block met vouwlijnen geeft, maar daarvoor heb je wel een A4 bigshot nodig en ze zijn niet goedkoop. Wel heb ik ongeveer de maat aangehouden van het grootste block: 3". Ik heb mijn blocks exact uit A4 Stampin' Up cardstock gerild en dat is een vierkant van 7 cm.
De ATB website kwam ik tegen tijdens mijn zoektocht naar voorbeelden van de framework dies.
Het zijn dit soort dingen die voor mij de hobby zo leuk houden: steeds weer nieuwe basissen om creaties van en/of collages op te maken.
De blocks eerst beplakt met verschillende TH design papiertjes met bruin geïnkte randen. Slordig verschillende kleuren krijtverf (Action) aangebracht met een propje keukenrol. Aan de slag met reliëfpasta en verschillende stencils. Nu het moment om te bepalen of je überhaupt nog iets wil vastzetten met splitpennen, nietjes e.d. voordat het blok dichtgelijmd wordt.
Het 'deksel' voorzichtig lijmen, want voor je het weet druk je het er te diep in. Als laatste alle nog niet goed geverfde hoekjes/randjes bijwerken.
Het opleuken kan beginnen!
Alle rozen gemaakt met de grote rolroos stans van Stampin' Up. De meeste bladeren m.b.v. SU stansen, ponsen, takjes stansen en swirl stansen.
Het blad met de tekst 'pieces' kwam erg leuk uit m.b.t. de innerpieces van de framework dies.
De frames zijn gesneden van grungeboard, vervolgens plak je daar allerlei stukjes designpapier op met een lijmstift en snijd je de innerpieces. Zo heerlijk dat mozaïek maken (daarom heb ik de mallen eigenlijk gekocht). In dit geval de heattool op het grungeboard gezet waardoor het krimpt (bewust) en de stukjes niet echt meer passen. Grungeboard embossen lukt ook niet, want de heattool is echt een no go. Teveel natte acrylverf geeft ook een krimp effect, het terugzetten van de stukjes kan geen 100ste mm missen. Het is de reden waarom de binnenkanten van de vakjes niet worden gekleurd/geïnkt als er innerpieces in komen.
De letters zijn stickers van TH verhoogd met rayer foam.
Het tweede block voorzien van o.a. vlinders die bewerkt zijn met dezelfde techniek als veel bottles in mijn 'apotheek'.
 
 
Het dauwdruppel effect is zo verrassend goed gelukt. Ik denk nog steeds dat er water op mijn papier ligt...
Gebruik gemaakt van mijn onmisbare oudmaak stempel van TH en versa mark, vervolgens embossen met clearpoeder. Goed aftikken zodat er echt alleen poeder op de inkt blijft zitten.
Naast alle overeenkomsten tussen de blocks om het een geheel te houden, kon ik alleen variëren met de bladeren.
Nu gebruik gemaakt van een snijmal die hoort bij een embossingfolder van MD en die in verschillende lengtes geknipt.
De honingraad stans van TH wordt vaak gecombineerd met libelles, vlinders en bijen. Bijen? Ik heb niets, geen stempel, stans of snijmal, dacht ik....
De zo onmisbaar geworden jampotten stansset van Boekenvoordeel heeft een bijtje! Het stansje bestaat uit twee delen keer elf bijen. Alle 22 onderdeeltjes bewerkt met de oudmaak stempel en clear embossen. Wat een geduldig monikkenwerkje, daarna onderdelen op elkaar lijmen.
Een zoemende drukte....maar de kleuren zijn goed gelukt. De bladertakjes zelf bewstempeld met de oudmaak stempel.
Het grungeboard nu eerst beplakt met papier, gesneden en de buitenranden bruin geïnkt. Nu passen alle innerpieces er keurig in.
Nog zo'n prachtig verjaarskado: de Layered Wings die van TH. Je krijgt drie maten vleugels die allemaal op zich te gebruiken zijn en duidelijk herkenbaar blijven als vleugels, maar ook twee aan twee te stapelen. In dit geval de middelste uit papier en de kleinste uit het mirrored paper.
De bladeren zijn een combinatie van een berkentakjes stans en een ponsje van een varenblad. Gebruikt papier is craft core en opgeschuurd.
Dauwdruppels nu gemaakt m.b.v. glossy accents.
 
De reliëfpasta gemengd met roze distress inkt.
 
Het sprankelende bladerdak gemaakt met verschillende swirl stansen in allerlei lengtes geknipt, hier en daar wat omhoog gebogen en alles voorzien van heel kleine glossy accent druppeltjes (m.b.v. een satéprikker).
In dit geval de reliëfpasta gemengd met fel blauwe inkt waardoor er een mooi turkoois ontstaat. Langzaamaan ontstaat er een leuke verzameling van inner pieces omdat er altijd wel wat overblijft (handig en snel voor een volgend project). Nu zie je dezelfde mal als op het eerste block, maar niet gekrompen. Ook nu passen de stukjes naadloos.
 De vijf blocks in zij-aanzicht...
...en de achterkanten die gezien mogen worden.
Grungeboard is wel erg dik, met chipboard of heel dik karton is het resultaat ook massief genoeg, maar bruikbaarder voor op kaarten en labels.
Bij tijd en wijle een heel tijdrovend en geduldig werkje, maar met steeds weer een heel blije verrassing als resultaat.
Ik ga, met alle ideeën die ik nog heb, nog wel vaker een block-je om....

Tim Holtz Mixed Media Dies

Na mijn eerste kennismaking met vormen in het papier snijden smaakt dat naar (veel...) meer! Deze super gave mixed media dies van Tim Holtz zijn vrij nieuw (januari 2015) en hebben het zo herkenbare distressed uiterlijk wat zichtbaar is in de "versleten" buitenranden.
Het is drie in één: snijden, embossen en stencils maken, dat is mixed media.
Het is een set van vier voor nog geen 17 euro, onverwacht voordelig met prachtige resultaten.
Het embossen was een tijdje uitpuzzelen, want dat gaat toch een beetje anders dan je gewend bent met bijv. een embossingfolder. Dan is de sandwich veel te dik en gaat de mal snijden.
Het lukte mij uiteindelijk met de bigshot: tussen twee snijplaten de mal met snijrand omhoog, papier erop en een siliconenmatje. Eén tab van het platvorm open. Je ziet aan de bobbels dat de mallen flink embossen, waardoor het bekende distress uiterlijk ontstaat. Meer of minder is een beetje uitproberen met bijv. een extra shim.
Een honigraad hoek en nee er zijn geen stukjes in de mal blijven zitten, maar dat hoort zo. Als stencil gebruikt kan je inkten, structuurpasta of verf gebruiken. Het papier van mijn stencil was veel te dun, vandaar dat er bij de structuurpasta geen lege tussenruimtes zijn.
Geweldig toch? De combinatie van hetzelfde patroon in emboss, stencil en snijmal op een project geeft afwisseling en maakt het toepassen van mixed media technieken snel en eenvoudig.
De grote hoek met de mooie heel dunne lijnen geeft natuurlijk een pracht kaart. De 'afgescheurde' rand is heel realistisch. Wanneer je de tegenover liggende hoek embosst (of stencilt) geeft dat extra diepte.
Hier ben ik ontzettend blij mee, want niet alleen de mogelijkheden zijn mega, maar ook de snelheid/het gemak waarmee je binnen geen tijd toch een vintage project creëert.
Super aanrader nr. 2!

Stained Glass snijmal

Nelly Snellen heeft een serie "Stained Glass" snijmallen die ik een tijdje geleden op You Tube heb gezien. Het resultaat verbaasde mij bij elke snijmal uit de serie, alleen de steeds maar weer herhaalde opmerking in de filmpjes dat elk onderdeel van de mal minstens drie keer door de bigshot moet voor een goed snijresultaat maakte me minder enthousiast....
Aangezien er 4 of 5 gedetailleerde delen zijn betekent dat resp. 12 of 15 keer draaien.
De vrijdag voor mijn verjaardag was ik op de hobbymarkt en daar hing één Nelly Snellen mal die ik niet op You tube gezien had met 25% korting. De mal kost mij dan nog geen 9,50.
Voor dat geld wilde ik het toch wel proberen en als het me echt niet beviel mocht ik het teruggeven.
Eenmaal thuis direct geprobeerd en volkomen blij verrast: elk onderdeel snijdt haarscherp in één keer en het papier vliegt eruit, ongeacht soort of dikte. Ik was op slag verliefd!
De doorsnee van de totale 'doily' is 13 cm!
Het mooie aan deze  mal is, dat elk onderdeel ook op zichzelf gebruikt kan worden. De middelste twee vormen samen bijv. een prachtig bloemenkaartje.
De derde mal maakt bijv. een mooie mat of extra laag op je kaart of je snijdt buiten- en binnenrand uit met een cirkel en je hebt een prachtig lijstje.
De vierde mal is een mooie outline van je kaart of fotolijstje. Natuurlijk kan je drie en vier combineren en met twee en drie heb je meer ruimte in het midden voor bijv. een mooie bloem.
Een enorme aanrader deze mal.
De buitenste twee snijden de hele vorm uit het papier: de kleinste vormt de basis voor de doily en de grootste gebruik je om te matten.
Zelfs het kleine midden bloemetje is op zich een mooi klein opengewerkt detail op een label.

Dé snijmal met de meeste problemen is die met de opvallende cirkels. Het is de mal die het meest op een kerstster lijkt en ik daarom toch niet zou kiezen, dan zijn de toepassingen niet zo veelvuldig.
Verder is er een mal waarvan niet alle onderdelen los gebruikt kunnen worden omdat er dan in mijn optiek rare vormen overblijven:

Het blijven echter prachtige mallen, omdat je vormen in het papier snijdt i.p.v. eruit en er een mooi mozaïek ontstaat.
Mallen van Nelly Snellen zijn over het algemeel heel goed.