woensdag 3 juni 2015

Stained Glass snijmal

Nelly Snellen heeft een serie "Stained Glass" snijmallen die ik een tijdje geleden op You Tube heb gezien. Het resultaat verbaasde mij bij elke snijmal uit de serie, alleen de steeds maar weer herhaalde opmerking in de filmpjes dat elk onderdeel van de mal minstens drie keer door de bigshot moet voor een goed snijresultaat maakte me minder enthousiast....
Aangezien er 4 of 5 gedetailleerde delen zijn betekent dat resp. 12 of 15 keer draaien.
De vrijdag voor mijn verjaardag was ik op de hobbymarkt en daar hing één Nelly Snellen mal die ik niet op You tube gezien had met 25% korting. De mal kost mij dan nog geen 9,50.
Voor dat geld wilde ik het toch wel proberen en als het me echt niet beviel mocht ik het teruggeven.
Eenmaal thuis direct geprobeerd en volkomen blij verrast: elk onderdeel snijdt haarscherp in één keer en het papier vliegt eruit, ongeacht soort of dikte. Ik was op slag verliefd!
De doorsnee van de totale 'doily' is 13 cm!
Het mooie aan deze  mal is, dat elk onderdeel ook op zichzelf gebruikt kan worden. De middelste twee vormen samen bijv. een prachtig bloemenkaartje.
De derde mal maakt bijv. een mooie mat of extra laag op je kaart of je snijdt buiten- en binnenrand uit met een cirkel en je hebt een prachtig lijstje.
De vierde mal is een mooie outline van je kaart of fotolijstje. Natuurlijk kan je drie en vier combineren en met twee en drie heb je meer ruimte in het midden voor bijv. een mooie bloem.
Een enorme aanrader deze mal.
De buitenste twee snijden de hele vorm uit het papier: de kleinste vormt de basis voor de doily en de grootste gebruik je om te matten.
Zelfs het kleine midden bloemetje is op zich een mooi klein opengewerkt detail op een label.

Dé snijmal met de meeste problemen is die met de opvallende cirkels. Het is de mal die het meest op een kerstster lijkt en ik daarom toch niet zou kiezen, dan zijn de toepassingen niet zo veelvuldig.
Verder is er een mal waarvan niet alle onderdelen los gebruikt kunnen worden omdat er dan in mijn optiek rare vormen overblijven:

Het blijven echter prachtige mallen, omdat je vormen in het papier snijdt i.p.v. eruit en er een mooi mozaïek ontstaat.
Mallen van Nelly Snellen zijn over het algemeel heel goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen