woensdag 3 juni 2015

ATB: Artist Trading Block


Tim Holtz Framework dies (geweldig!) in combinatie met een voor mij tot voor kort onbekend fenomeen: de artist trading blocks.
De dies had ik al een tijdje in huis maar nog geen tijd gehad er rustig mee aan de slag te gaan. Speciaal aangeschaft: grungeboard, mirrored paper en core craft cardstock (om te schuren).
Verrukkelijke coctail!
Blocks zijn geen doosjes, want dan worden het boxes. De eigenschap van blocks: het is niet de bedoeling dat ze open kunnen, maar echt als blokken gezien/gebruikt worden. Vergelijk het bijv. met de houten blokken die je veel in winkels ziet met op elke blok een letter waardoor er een woord gevormd wordt. Bewerk je alle zes de kanten, kan je je blok nog eens draaien als een dobbelsteen en telkens een andere voorkant zien.
Je kunt ze stapelen (voorkant wordt main focus), deuren en ramen geven, een mica inkijkvenster en er iets leuks in maken voor je het blok sluit enz. enz. wat natuurlijk met kaarten of canvassen niet mogelijk is. Er ontstaat dan een heel ander perspectief.
Er zijn speciale snijmallen voor de ATB's die in één geheel het block met vouwlijnen geeft, maar daarvoor heb je wel een A4 bigshot nodig en ze zijn niet goedkoop. Wel heb ik ongeveer de maat aangehouden van het grootste block: 3". Ik heb mijn blocks exact uit A4 Stampin' Up cardstock gerild en dat is een vierkant van 7 cm.
De ATB website kwam ik tegen tijdens mijn zoektocht naar voorbeelden van de framework dies.
Het zijn dit soort dingen die voor mij de hobby zo leuk houden: steeds weer nieuwe basissen om creaties van en/of collages op te maken.
De blocks eerst beplakt met verschillende TH design papiertjes met bruin geïnkte randen. Slordig verschillende kleuren krijtverf (Action) aangebracht met een propje keukenrol. Aan de slag met reliëfpasta en verschillende stencils. Nu het moment om te bepalen of je überhaupt nog iets wil vastzetten met splitpennen, nietjes e.d. voordat het blok dichtgelijmd wordt.
Het 'deksel' voorzichtig lijmen, want voor je het weet druk je het er te diep in. Als laatste alle nog niet goed geverfde hoekjes/randjes bijwerken.
Het opleuken kan beginnen!
Alle rozen gemaakt met de grote rolroos stans van Stampin' Up. De meeste bladeren m.b.v. SU stansen, ponsen, takjes stansen en swirl stansen.
Het blad met de tekst 'pieces' kwam erg leuk uit m.b.t. de innerpieces van de framework dies.
De frames zijn gesneden van grungeboard, vervolgens plak je daar allerlei stukjes designpapier op met een lijmstift en snijd je de innerpieces. Zo heerlijk dat mozaïek maken (daarom heb ik de mallen eigenlijk gekocht). In dit geval de heattool op het grungeboard gezet waardoor het krimpt (bewust) en de stukjes niet echt meer passen. Grungeboard embossen lukt ook niet, want de heattool is echt een no go. Teveel natte acrylverf geeft ook een krimp effect, het terugzetten van de stukjes kan geen 100ste mm missen. Het is de reden waarom de binnenkanten van de vakjes niet worden gekleurd/geïnkt als er innerpieces in komen.
De letters zijn stickers van TH verhoogd met rayer foam.
Het tweede block voorzien van o.a. vlinders die bewerkt zijn met dezelfde techniek als veel bottles in mijn 'apotheek'.
 
 
Het dauwdruppel effect is zo verrassend goed gelukt. Ik denk nog steeds dat er water op mijn papier ligt...
Gebruik gemaakt van mijn onmisbare oudmaak stempel van TH en versa mark, vervolgens embossen met clearpoeder. Goed aftikken zodat er echt alleen poeder op de inkt blijft zitten.
Naast alle overeenkomsten tussen de blocks om het een geheel te houden, kon ik alleen variëren met de bladeren.
Nu gebruik gemaakt van een snijmal die hoort bij een embossingfolder van MD en die in verschillende lengtes geknipt.
De honingraad stans van TH wordt vaak gecombineerd met libelles, vlinders en bijen. Bijen? Ik heb niets, geen stempel, stans of snijmal, dacht ik....
De zo onmisbaar geworden jampotten stansset van Boekenvoordeel heeft een bijtje! Het stansje bestaat uit twee delen keer elf bijen. Alle 22 onderdeeltjes bewerkt met de oudmaak stempel en clear embossen. Wat een geduldig monikkenwerkje, daarna onderdelen op elkaar lijmen.
Een zoemende drukte....maar de kleuren zijn goed gelukt. De bladertakjes zelf bewstempeld met de oudmaak stempel.
Het grungeboard nu eerst beplakt met papier, gesneden en de buitenranden bruin geïnkt. Nu passen alle innerpieces er keurig in.
Nog zo'n prachtig verjaarskado: de Layered Wings die van TH. Je krijgt drie maten vleugels die allemaal op zich te gebruiken zijn en duidelijk herkenbaar blijven als vleugels, maar ook twee aan twee te stapelen. In dit geval de middelste uit papier en de kleinste uit het mirrored paper.
De bladeren zijn een combinatie van een berkentakjes stans en een ponsje van een varenblad. Gebruikt papier is craft core en opgeschuurd.
Dauwdruppels nu gemaakt m.b.v. glossy accents.
 
De reliëfpasta gemengd met roze distress inkt.
 
Het sprankelende bladerdak gemaakt met verschillende swirl stansen in allerlei lengtes geknipt, hier en daar wat omhoog gebogen en alles voorzien van heel kleine glossy accent druppeltjes (m.b.v. een satéprikker).
In dit geval de reliëfpasta gemengd met fel blauwe inkt waardoor er een mooi turkoois ontstaat. Langzaamaan ontstaat er een leuke verzameling van inner pieces omdat er altijd wel wat overblijft (handig en snel voor een volgend project). Nu zie je dezelfde mal als op het eerste block, maar niet gekrompen. Ook nu passen de stukjes naadloos.
 De vijf blocks in zij-aanzicht...
...en de achterkanten die gezien mogen worden.
Grungeboard is wel erg dik, met chipboard of heel dik karton is het resultaat ook massief genoeg, maar bruikbaarder voor op kaarten en labels.
Bij tijd en wijle een heel tijdrovend en geduldig werkje, maar met steeds weer een heel blije verrassing als resultaat.
Ik ga, met alle ideeën die ik nog heb, nog wel vaker een block-je om....

1 opmerking: