donderdag 25 september 2014

X-MAS

Oh my cuteness wat is dit leuk om te maken. Geweldige manier om alle leuke Eline thema's groots toe te passen.
Het zijn de XXL hard kartonnen letters van Xenos die ik eerst glimmend zilver heb geverfd met acrylverf.
Ik geniet met volle teugen van het leuke papier, maar vooral van het breiwerk....
en van Biggie natuurlijk, zonder deze geweldige machine was veel niet mogelijk geweest. Het stansen van vilt heeft mijn hart gestolen want hoe leuk is dat? Daarbij kan je vilten items ook omkeren zonder dat je de kenmerkende snijrand ziet zoals op de achterkant van papier.
De bloemen zijn gemaakt m.b.v. een stans voor spiraalbloemen, uiteraard een lange punnikdraad en Eline's stansjes.
Een handige tip van Natasha (Pipoos) is om stansjes, zoals "let it snow", te inkten als deze nog in de snijmal zitten, dan komt er nooit geen inkt op het overige papier.
Een bos-achtige sfeer met de leuke rendieren en houten ornamentjes. De tak is een al heel vaak gebruikte stans die prachtig geëmbosst wordt.
Hoe bedenk je het, design papier met breiwerk? Nog een breiwerkje op satéprikkers, ijssterren lint van Pipoos, mini pomponnetjes en natuurlijk de zo geweldige onderdelen stans van uilen. Die komt in twee maten, dit is het kleinste uiltje.
Bakpapier!
Speciaal een extra rol aangeschaft om mee te stansen, een gouden tip die ik op internet tegenkwam. De tak kon ik niet uit de stans krijgen zonder deze kapot te scheuren, omdat het allemaal zulke dunne streepjes papier zijn. Met bakpapier tussen de stans en het design papier vliegt de tak eruit.
Steeds vaker gebruik ik deze truc, bijv. ook bij deze vilten vogeltjes. Kijk maar hoe dun en teer de pootjes zijn, die gaan direct kapot. Nu trek je het bakpapier los en niet het vilt.
Het mooie ornament van Eline is ook een "gevalletje bakpapier".... gecombineerd met een kwart slag draaien en nog een keer door de Biggie.
Het zijn vaak de zo gedetailleerde stansen die wat extra's nodig hebben, een kwart slag draaien zorgt voor druk op andere plaatsen, waardoor de eerder niet gesneden stukjes wel loslaten.
Een sierhekje van Joy! spant de kroon: deze draai ik drie keer een kwart slag en gaat dus vier keer door Biggie heen. Ik vind het niet altijd even prettig als er veel kunstgrepen nodig zijn om een goed snijresultaat te krijgen, maar sommige mooie stansen zijn het waard.
Gelukkig gaat het meerendeel er maar 1x doorheen.
Wat geniet ik van de vele nieuwe mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen