zaterdag 1 maart 2014

Vintage Garenklos XXXXL

Niets vermoedend ging in mijn gezellige plaatselijke stoffenwinkel binnen, voor een metertje van mijn favoriete gaasstof, zie ik op de kniptafel deze lege klossen staan. Fel blauw plastic met een craftkleurige hard kartonnen koker. Gratis mee te nemen, nou daar kan ik wel wat mee.
Eerst al het blauw weggewerkt: rand met tisseutape, vervolgens cirkels van craft cardstock en onderop bingo scrap van TH.
Een lap jute met verschillende naaimachine steken om de koker.
Daarna stroken geknipt van mijn gaasstof en net als het kreukellint van TH door vintage photo inkt met water gehaald en flink opgepropt. Gedroogd met de heattool.
Het eerste project wat het vullen van een filmstrip stans met foto's uit een scrapvel van TH. Een verflatje omtoveren tot een oude lineaal en deze er achter gezet.
Een precizie werkje de foto's op maat knippen, maar eenmaal gelijmd met glossy accents is het altijd weer mooi.
Laatst was ik bij Vera en zij vond gelijksoortige bloemen op internet en die moest ik natuurlijk uitproberen.
Neem 3 cirkels, de grootste is mijn grote cirkelpons van 7,5 cm en maak de volgende cirkels steeds 1 cm kleiner (passer en schaar). Met de grootste fiskars eyelettool een gaatje in het midden gemaakt en de cirkel recht tot in het gaatje ingeknipt. Leg het een stukje over elkaar, plak vast met een klein stukje dubbeltape en onder de naaimachine door.
De cirkels uit het midden op elkaar lijmen.
De finishing touch: kreukel de bloemen een beetje, dan blijven ze niet zo netjes.
Naaimachine of met de hand?
Het is voor mij een eenmalige toepassing geweest, want ik was eventjes bang dat ik mijn naaimachine kapot had gemaakt. Papier is geen stof en ongemerkt blijf je aan het papier trekken en draaien om de cirkels te krijgen, dit zet veel kracht op de naald. Rechte stukken papier naaien gaat prima, maar dit doe ik de volgende keer met de hand, scheelt ook een grote hoeveelheid draden afknopen.
Wie heeft er meer ervaring met het maken van dit soort projecten m.b.v. een naaimachine?
Grote klos (ruim 23 cm hoog) dus een grote naald die uit een zeilboot komt. Hiermee werden scheuren in zeildoek genaaid.
Vingerhoedjes! Natuurlijk zijn deze origineel ontzettend zilverblinkend ijzer en om deze wat meer oud te maken er flink donkerbruine acrylverf op gesmeerd. Er het meeste weer afgeveegd.
My minds Eye heeft een prachtige papier serie Nostalgia waar ook die cute scrapvellen bijhoren met o.a. geweldige button kaarten (groot). De knopen zijn van de Action. Vastgezet met een grote koperen veiligheidsspeld in het jute.
Gezien op de site van TH, clipjes op de klossen. Lege kantklosjes van de Xenos. Tickets uit de ticket pons, getal stempels erop en metal letterstickers van TH.
Ik kon niet uit de foto opmaken hoe hij zijn clipjes laat staan, dus ik heb een rolletje dik papier in het klosje gestoken, een satéprikker bruin geïnkt, klem gestoken in de clip en in het midden van het rolletje papier gestoken. Blijft heel stevig staan.
Dé vondst..... Mensen fotograferen kennelijk ook alles waaronder een foto van een antieke garenklos met dit label erop (internet). Aangezien de foto recht van voren genomen was, blijft het perspectief kloppen. De kwaliteit was zo goed, dat ik het etiket uit de foto heb gehaald met een fotoprogramma en tot 15 cm heb uitvergroot.
Een close-upje van het lint. De stof (ongebleekt zeer dun katoen dat ik ooit als vervanging voor verbandgaas heb gekocht) neemt de inkt prima op. De stof geeft glasheldere stempelafdrukken, is prima te verwerken tussen bloemen bij shabby chic of je maakt er bloemen van. Als achtergrond op een label en noem maar op. Aanrader.
Heerlijk om te doen en dan te bedenken dat ik nog zo'n klos heb.......

De spool doet mee met de volgende challenges:
Sugar creek hollow
Sew Fashionable
Rhedds creative spirit
Altered Art Only

13 opmerkingen:

  1. Prachtig gedaan , leuk zo'n mega klos pimpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij kunt altijd zo heerlijk vertellen.
    En dan al die foto's, hi hi, zovéél details weer, je raakt niet uitgepraat.

    Wat zal deze (GRATIS!!!!! Hoe gaaf is dat?) klos prachtig staan op je tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh en gefeliciteerd met je "Top 3" plaats bij DCL

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fabulous, I love altered bobbins and this is really good.

    Thank you for joining us at Rhedd's Creative Challenge.

    Moira DT. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een pronkstuk heb je hier van gemaakt. Ik denk dat ze hem op deze manier graag weer terug zouden zien in jouw plaatselijke stoffen winkel.
    Groeten, Aartje
    P.s. Gefeliciteerd met je top 3 plek bij DCL.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A terrific idea for an old spool!!! Love all the vintage (and new) embellishments! So glad you played with us at Sugar Creek Hollow! ((hugs)) Rebecca

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is gaaf geworden! En wat super dat je een foto van internet kon gebruiken voor de bovenkant... Complimenten, ik blijf weer kijken! Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk engela teen heerlijk gezellig blog heb ik weer gevonden hier Christine!
    Ik zag je naam staan bij de Rhedd challenge en dacht heee dat klinkt Nederlands even kijken haha
    Prachtige klos heb je hier gemaakt zeg en jij maakt ook overal zulke leuke lange beschrijvingen bij net zoals ik eigenlijk.
    Schitterende details zijn er op je klos te zien! Die had ik ook niet laten staan hoor!
    Ik hoop dat je in de prijzen valt en ben je inmiddels gaan volgen.
    Kom gezellig ook een keer bij mij langs als je zin hebt.
    Fijne week
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Such an amazing vintage 3D project. Love the amazing amount of detail on this very cool spool! Thanks so much for joining us at Sugar Creek Hollow!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. WOW what a fabulous find, I would have taken it home too, wish I had a fabric store as useful as that lol. Love how you have altered it, a stunning piece so much attention to detail, wonderful work of art.

    Thank you so much for coming over and joining in with our 2nd Challenge at Rhedd's Creative Spirit.

    Great Big Huge Hugs

    Becca xxx (DT Member)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. this is just wonderful what a great idea and overall design...hugs lizzi sch

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Brilliant wonderful art so creative and what an inspiration. XOXO Zoe Guest DT at Sugar Creek Hollow

    BeantwoordenVerwijderen
  13. A really stunning creation! Every element is beautiful and so vintage. Love all the detail. Thanks for sharing with us at Sugar Creek Hollow.
    Amelia (DT Sugar Creek Hollow)

    BeantwoordenVerwijderen