dinsdag 11 maart 2014

Naaimachine Hoes

Eigenlijk geloof ik het zelf nog steeds niet dát het gelukt is!
Daarbij heb ik het mezelf ook wel gelijk heel ingewikkeld gemaakt met en canvas voering en een tussenhoes van fibrefill. Verder vond ik nergens een uitleg van hoe je de voering vastzet zonder handvat opening aan de bovenkant, maar na wat logisch denkwerk.......
Uiteindelijk vond ik deze tutorial en was het opeens niet meer zo moeilijk als ik dacht. De stofjes zijn van de Action.
Alle onderdelen dus drie keer geknipt: sierstof, witte canvas voor de voering en fibrefill. De maten heb ik van de meegeleverde hoes genomen, gelukkig de onderkanten gemeten, want pas later kwam ik er achter dat de zijkanten uitlopen, dus bovenaan smaller zijn.
Nog net op tijd om het aan te passen.
Dankzij de fibrefill (dunste) blijft de hoes ook vanzelf staan en heeft een aaibaarheidsfactor 10.
De opening voor het handvat heb ik achterwege gelaten omdat ik geen handvat heb maar een uitsparing aan de achterkant, daarbij moet een hoes stof tegenhouden die daar dan vervolgens weer in dwarreld. De machine heeft nu een vaste eigen tafel dus de zeldzame keer dat deze verzet moet worden doe ik dat wel zonder hoes.
De zakken zijn ook gevuld met fibrefill, zorgt er ook voor dat er niet zo snel iets doorheen prikt (als je er een schaar o.i.d. insteekt).
Het leuke kant heb ik via de swap ontvangen evenals het schattige linker bedeltje.
Het moeilijkst vond ik om alle delen netjes tot in de hoekjes aan elkaar te naaien, de voering heb ik bij nader inzien vastgezet aan de bovenkant/binnenkant van de buitenhoes op de naden, helemaal vierkant. De voering zakt er nu niet meer uit.
Helemaal kaal is weer niets voor mij dus.....
.......de embellishments vastgezet met veiligheidsspeldjes. Kan het eraf als de hoes eventueel gewassen moet worden.
Je ziet op de achtergrond nog net het beloofde kleedje voor onder de XXXXL garenklossen, er zijn wat stukjes jute op genaaid en, na lang tobben, zijn de hoekjes van het kant heel netjes geworden.
Ik kon niet wachten ook al had ik geen biaisband, dus heb ik breed keeperband netjes eerst dubbel gestreken en dat langs de onderrand genaaid.
Schattig niet? Wat is dat voor mij nostalgie en wat heerlijk om na zoveel jaar zonder naaimachine weer een reden te hebben er eentje op te naaien. Ik was denk ik zo'n 25 jaar toen ik op naailes zat en, optimistisch als ik ben, na les 3 een zak van honderd van deze labels laten maken. Gelukkig heb ik deze altijd bewaard en het garen is nog altijd wit.
De hoes over de machine op mijn naaitafeltje. Nu lijkt het alsof deze scheef loopt, maar ik laat altijd mijn klos garen op de machine zitten.
Dé vondst van februari: een geweldige zo ongelooflijk uitgebreide handleiding van 56 pagina's gevonden op internet en besloten deze uit te printen. Er staan zeker dertig dingen in die ik niet wist, omdat bij de naaimachine slechts een gevouwen blad zat met heel weinig info. Nu weet ik ook hoe alle siersteken heten, waarvoor deze bedoeld zijn, hoe ik blind moet zomen, rits ingenaaid kan worden enz. enz.
Zelf maar even een gezellig voorblad gemaakt.
Zonder deze handleiding had ik nooit geweten dat er een knoopschat-instel-schroef achterop zit......en wat was ik daar blij mee. Het knoopschat viel tegen, links best netjes maar rechts veel te weinig steken. Na wat heen en weer draaien met een schroevendraaier is nu het knoopschat aan beide zijden hetzelfde.
Er is nog zoveel wat ik uit wil proberen en oh ik wordt steeds blijer van het machien en dat voor zo'n betaalbaar prijsje.
De meegeleverde hoes, voor zover het die naam mag hebben. Nog minder dan een douchemuts...... :-)
Er is door mijn kat wel een nieuwe bestemming voor gevonden: erin gaan zitten en alleen twee grote ogen door het gat...... als een slak wiens huis in de renovatie zit.........
Ja echt, er waren tussendoor zeker momenten dat ik het echt even niet meer wist, maar als het dan toch lukt is het toch zo super.
Nu is het toch hoog tijd om voor het eerst een quiltje te gaan proberen, er staat nl. al een tijdje een boekje in de kast met 500 voorbeelden met uitleg.

1 opmerking: