maandag 31 maart 2014

Hoeden en Dozen

Ideeën ontstaan door onbewuste associaties..........
Op zoek naar nog een leuke vulling voor de houten kubussen aan de gangmuur zag ik een setje ronde doosjes (Action) in de kast terwijl ik een vla kommetje pakte. Ik was helemaal niet bezig met knutselen. Daarbij moet het ook bij de Paris vintage shabby gangsfeer passen en dan kom ik plots op hoedendozen. Daar moeten natuurlijk hoeden in.
De deksels eerst beplakt met muziekpapier uit een oud Nederlands Volksliederenboek dat ik van mijn vriendin kreeg. De grote linker bloem was oorspronkelijk wit, maar is geverfd met acrylverf. De randjes gekleurd met vintage photo inkt.
De linker bruine en de mintgroene bloem zijn ook geverfd, alle strikjes zijn gemaakt met kreukellint.
De chipboard Paris items komen uit een heel oud die scrapvel dat ik nooit wilde weggooien en nu opeens prima bij het thema paste. De vintage photo is geprint op linnenkarton.
Drie hoeden, oplopend in grootte en passend in de dozen. Eventjes een puzzel hoe te beginnen, totdat ik op internet een eenvoudig te maken kartonnen basis zag: een grote cirkel met een kleinere in het midden die  je openknipt in punten. Rondom de punten een strook karton plakken. Vervolgens een stukje wit vilt oprekken, zodat er een bolletje ontstaat.
Het vilt over de opening geplakt en nu kan je verder met al je kant, lint en band.
Het opmaken van de hoeden is zo leuk om te doen, je kunt er al je creativiteit in kwijt.
Veren maken het af, maar ook veel bloemen, een grote strik en hoedenspelden.
De grootste hoed met extra veel bloemen. De hoedenspelden zijn zelfgemaakt m.b.v. een heel lange nietstift en allerlei kralen met kapjes.
De hele set dozen om de hoeden netjes in te bewaren.
Een vintage look gecreëerd met acrylverf mengsels. Flesje wit en een doosje met allerlei kleuren in kleine tubetjes en mengen maar...... totdat ik de kleuren mintgroen, terracotta en zacht geel kreeg. Doen mij het meeste denken aan shabby tinten. Hier en daar een veegje bruin en wit om het wat ouder te laten lijken.
 
 
Het was een hele creaklus, maar een heerlijk onderwerp om te maken. Een echte eyecatcher in contrast met de zwarte muurkubus.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dit weer zoooooo leuk!!
    Ik zie de doosjes hier vaker voorbij komen, maar zo, op deze manier, is echt nieuw.
    Prachtig en super mooi voor je gang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe kom je op het idee... geweldig! :) Die hoeden vind ik echt wat voor jou, leuk gelukt! Op naar je volgende project!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooooo dit is echt zo mooi gemaakt, ik blijf er naar kijken!
    Mooie shabby kleuren en wat een werk, priegelwerk is dit geweest!
    Super gaaf gemaakt!
    Fijne week
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen