zaterdag 11 januari 2014

Tim Holtz Gatefold Album

Ik was op zoek naar mogelijkheden voor het gebruik van de ringbinders van TH en kwam op zijn blog dit model (gatefold) album tegen. Altijd in voor wat nieuws heb ik de cover onderdelen gesneden van heel dik plaatkarton.
De afmetingen heb ik op de gok gedaan zoals ik dat op zijn foto's zag, begonnen met de ruggen voor de ringbinders.
Al het prachtige papier is van zijn scrapblock Destinations, vol met vervoersmiddelen, oude foto's en deze klokken.
Ik heb de sleutel (Artemio Oldies) gekozen vanwege de cijfers die een vriendin van mij opeens als volgt las: 24/7 (24 uur 7 dgn per week in een jaar (365). In het engels klinkt dat opeens heel logisch.
Nooit zo over nagedacht, maar dat maakt de sleutel eigenlijk alleen maar toepasselijker, leven is ook traveling.
Het album is gebonden met boekbindlinnen en dat is heerlijk: het album is heel soepel en rolt a.h.w. vanzelf open i.t.t. dik papier wat je openbuigt en kan scheuren.
Vind je de kleur te saai, kan je er altijd eerst een ander stofje of stukje papier ter grote van de rug (zonder de vrije ruimtes om de bewegingsvrijheid te behouden) op naaien/plakken.
Door het gebruik van twee ringbinders kan je dubbel zoveel inhoud kwijt.
De achterkant. Alles is doorgestikt met het naaimachine en een te lage draadspanning voor de old look.
Het linnen is bevestigd met supersticky tape aan op de buitenranden van het karton en wat alleslijm van Pipoos in het midden.
Leuk deurknopje van TH op de voorkant en de sluiting is van breed zwart elastiek.
Er zijn zes tabbladen met allemaal een extra pagina er onder, zodat er ruimte genoeg is voor eigen foto's en andere items. Zodra ik weet voor welk onderwerp het album gebruikt gaat worden zet ik het thema op de ene en het jaartal op de andere rug met het market ABC van TH.
Alle tabjes zelf geknipt, hierbij een stansje van TH als malletje gebruikt. Nu zijn ze of van bijpassende kleur of van hetzelfde papier maar dan de handige kleine vierkantjes uit het scrapblock.
Alle randen zijn deze keer met zwarte distressink gepoetst.
Het blok behandelt allerlei voertuigen: auto, vliegtuig, boot en het bijpassende stickerblok zorgt voor extra embellishments. De meeste items zoals tickets, bonnetjes, foto's etc. zijn uit de scrapvellen geknipt.
Een leuk idee van TH, hij heeft ook een jute pagina in zijn album met buttens en bijpassende teksten erin. Oogjes gemaakt met eyelets.
Een bedel van een flessendop met daarin inimini stukjes scrapvel.
"Where to go" is een scrapvel dat ik helemaal gelezen heb. Het staat vol met ouderwetse spelletjes die je kunt doen als je een lange autorit maakt.
Uitgeknipte items opgeleukt en echter gemaakt met eyelets, touwtjes, verhoogd opplakken en inkten.
In eerste instantie was dit blok een niet bedoelde aankoop, maar bij nader inzien is het heel leuk om mee te werken, met name natuurlijk ook door alle geweldige foto's.
De borders in het papier gebruik ik nu om randen te maken waar je foto's onder kunt schuiven.
Indrukkenwekkend is het papier ook, een touwtje met een bedel van een toepasselijk kompas.
Een mooie roadmap en een aankomsttijd van een boot. Heel vaak is het handschrift op de afbeeldingen zodanig, dat het echt net is alsof het er zojuist opgeschreven is.
Papieren zakje om de pagina heen vastgezet met de niettang en een stempeltje erop.
Dit is toch wel een van de meest prachtige scrapvellen van het blok, daarom precies in het midden uitgesneden.
Op 31 december 2013 het jaar in stijl afgesloten met de aankoop van een nieuwe naaimachine.
Die wens had ik al langer want het is toch wel ontzettend handig en wat een leuke nieuwe extra hobby opties weer.
Hiermee heb ik dus ook al het papier van het album doorgestikt.
Bewust gekozen voor een jeans naaimachine, want die wordt toch geacht dikke materialen aan te kunnen en papier/dun karton.
Er zitten onverwacht leuke siersteken op het machine en ook knoopgaten maken is heel makkelijk en netjes.
Steken zijn erg mooi om bijv. vintage foto's mee op een label te naaien gecombineerd met veel verschillende stukjes kant en lint.

2 opmerkingen:

  1. Wat 'n geweldig album!!!
    Die blok van TH heb ik ook nog liggen ik durfde er maar niet in te gaan knippen,
    omdat ik het jammer vond. Maar met dit als eindresultaat ga ik er toch eens mee beginnen.
    Echt heel mooi. Groetjes marij

    BeantwoordenVerwijderen