donderdag 12 december 2013

Tim Holtz Fotolijst dienblad

Ik zie een fotolijst en ik denk: hé een dienblad!
Een dik houten en stevige lijst bij Xenos, ik herinnerde me mijn handgreepjes die ik al een tijdje in huis had en voila inspiratie!
Het beplakken is bijna nog het meeste werk (secuur opmeten) en dat heb ik gedaan met TH papier, ticket scrapvel van 7Gypsies en woordenboek scrap van Pipoos.
Eerst de staander van de lijst afgehaald, daarna de pootjes (hitchfasteners TH) gelijmd met Hasulith, papier erop en de handgreepjes ook gelijmd en later de kopjes van de splitpennen erop. De basis is klaar....
De bloemen zijn metaal: de grote bloem en de blaadjes zijn van Scrap it & Wrap it, de twee kleine koperen zitten bij de gears van Panduro. Minisplitpen TH in het midden en gelijmd met alleslijm.
Een nameplate van Artemio Oldies, er achter een ticket uit een knipvel van Studio Light en metal-art look letterstickers van TH.
Flessendoppen (Pipoos) mogen niet ontbreken. Hierin een klokje uit een knipvel van SL aangevuld met horloge onderdelen (gelijmd met glossy accents). Randjes van het papier bruin geïnkt.
Het is eigenlijk een dienbladfotowissellijst....... Voor dit moment een collage gemaakt van vintage foto's, wat kerstboomlint, een sticker van TH, ticket TH en chitchat woordjes TH.
Het idee links wordt "junkyard findings" genoemd. Je verzamelt een heleboel onsamenhangende items (dus niet te bij elkaar passend) en lijmt dat zo vast, alsof je het net als dobbelstenen erin gegooid hebt.
Een numeral 7 tegen het achterwandje, dominosteen van mijn vriendin uit een oud spel, bingosteen TH, knopen hout en "metaal" (plastic maar ziet er zo echt uit) van de Action, flesje Pipoos, klok en wijzer van Artemio Oldies, tickets knipvel SL, lineaaltje van Maya Road, gears van Panduro (koper) en TH, veiligheidsspeld met daaraan een pennib TH etc. etc.
Nieuw voor mij: metalen pocketwatches van Prima Marketing: twee maten voor € 5,20 (4,0 en 2,4 cm en dat kleintje is zo schattig!).
Deze watches hebben geen glas zoals TH, dat leek mij in eerste instantie jammer, maar later blijkt dat juist heel handig: door het glas kan je nooit hoge items kwijt, nu kan je doen wat je wilt incluis lampje. Soms stoort het glas ook, omdat het op onhandige manieren licht weerkaatst.
Er zitten wel gaatjes in het midden van het achterplaatje, praktisch.
Bewust gebruik gemaakt van de wijzers van Artemio Oldies die heel buigzaam zijn en waarmee je dus aparte effecten kunt maken, alsof de wijzer door warmte verbogen is......
De wijzerplaat komt uit een scrapvel van Bo Bunnies (zit ook tegen de binnenzijwandjes).
Nog meer junkyard findings: metalen roset van Artemio, gear van Panduro.
Close-upje!
Sleutelgat van Artemio Oldies, filmstrip van TH en ook hier in de hoek een metalen bloem.
Aan weerszijden van de grote watch ook wijzers "slordig" om de rand gebogen en bovenop voorzien van mini gears TH.
De handgreepjes zijn van Panduro en komen samen met zowel splitpennen als kleine schroefjes. Het zijn dik metalen en onbuigzame stevige greepjes. Schroeven ging niet (hout scheurde) dus gelijmd met Hasulith (muurvast als het om metaal gaat) en de kopjes van de splitpennen op de gaatjes gelijmd met glossy.
De andere korte zijkant heeft een sleutel (Artemio Oldies) aan ballchain hangend aan het handgreepje.
De achterzijde zie je de andere helften van de wijzers en nog een flessendop gevuld met een klokje uit knipvel SL, wijzers en een oogje met mini gear.
De dop nog voorzien van een chitchat woordje: around. Het thema is natuurlijk tijd en die blijft maar rondgaan, een zekerheid waar we altijd van opaan kunnen. Tenslotte zijn foto's voor mij ook momenten in de tijd.
De andere korte zijkant met........
de kleine metalen pocketwatch, so cute......
De originele Xenos lijst (buitenmaat: 21,1 x 17,2 cm) met ruimte voor een foto van 9x13 cm. Opstaande rand/hoogte: 4 cm.
De onderkant heb ik niets aan veranderd, behalve de staander verwijderd. De pootjes zijn niet alleen leuk, maar ook nodig: anders staat het dienblaadje op de schroefjes van de foto corners en da's niet alleen wiebelig, maar beschadigd wellicht ook je tafel.
Grappig niet? Hoe onherkenbaar de lijst is geworden. Ik heb er meerdere gekocht, want heel veel fotolijsten gaan nu weg met 50% korting, altijd handig. Want je kunt de lijst natuurlijk ook aan de muur hangen (of laten staan) en er dan items inzetten, aan het "plafond" laten hangen en hangend kan je er ook nog het een en ander bovenop zetten.

2 opmerkingen:

  1. Wow, wat een gaaf project!! Ik vind 't erg gaaf! En die pocketwatches zijn ècht super!! Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een duidelijke uitleg weer en.......WAT EEN PRACHTIGE foto's (véél, hi hi)
    Leuk dat je er meteen meer heb gekocht, je kunt er zo ook mooi kadootjes van maken, leuk om te maken en nog leuker om te krijgen.
    Was mijn korte uitleg van het memobord duidelijk genoeg

    BeantwoordenVerwijderen