zaterdag 2 november 2013

Kerstkaarten

Woordenboek, dát wilde ik deze keer op mijn kerstkaart en dan gewoon Nederlands. Overige embellishments: shabby chic, vintage, wat Christineaanse invloeden :-) een nieuwe ijskristal pons, veel laagjes papier, bling en sneeuw(ballen) natuurlijk.
Herfst en winter lopen soms wat door elkaar, dus een satijn blaadje, ministrikje van Action kant en een parel op een ijzerdraadje er doorheen.
Eerst wit kant onder het roodgeruite papier geplakt en beige opengewerkt katoenen kant onder het woordenboekpapier. De ijskristallen zijn geponst van muziekpapier en het parelmoerpapier van Papicolor.
Alle randjes van het papier zijn geïnkt met Vintage Photo distress inkt.
Een hele klus, het printen van 32 stukjes lint met twee verschillende teksten (16 kaarten) en ja, het ging ook een keer helemaal mis (half van het lint af geprint) maar het resultaat is zeer duidelijk en strak in een mooie schrijfletter. Gebruikt lint is het kreukellint van TH.... een dure oplossing, maar ik had even niets anders in huis dat mij een aantal meters gaf. Tot mijn verbazing loopt de inkt niet uit ondanks dat het vrij dun is.
Sneeuwkarton. Gekocht bij Pipoos samen met de nieuwe pons, maar dat ging helemaal mis...... alleen na het inspuiten met veel siliconenspray kreeg ik de pons weer omhoog. Verder niets aan de hand met de pons. Eenvoudige vormen dan maar i.p.v. te gedetailleerde ponsen: de grootste cirkelpons gaf mij nog precies 16 cirkels. De rand van de cirkel is geïnkt met mooi donker kerstrood en geeft de warme gloed aan het papier.
De bling steentjes heb ik per meter gekocht bij de stoffenwinkel, heel handig, en gelijmd met glossy accents.
De sneeuwballen zijn losgeknipt van pompoenetjeslint.
De knoop is zelfgemaakt.
Het muziekpapier komt van de plaatselijke muziekwinkel die oude bladmuziekboekjes verkoopt voor gemiddeld 50 cent.
Het lint bewust wat golvend op de kaart gezet om het een beetje vintage te houden.
De krans: als basis een stuk zeer stevig toch nog net buigzaam ijzerdraad dat ik om mijn flesje glossy heb gebogen, de uiteinden om elkaar heen gedraaid en platgedrukt. Daarna met tissue tape het ijzerdraad losjes omwikkeld om alvast meer dikte te krijgen. Vervolgens een ruime laag action kant er omheen gedraaid.
De houten sterretjes zijn van Xenos, ingesmeerd met rode glitterlijm van Pipoos, inimini strikjes m.b.v. de strikjesmaker, plakparels en als laatste de zilveren balletjes ketting er tussendoor gewikkeld. Alles vastgelijmd met de onmisbare alleslijm van Pipoos (de ketting duurde even.....).
De krans zit alleen bovenaan vast met het lint/strikje, zodat die en leuk los bungelt en je de tekst eronder nog kunt lezen.
Vintage, maar dan ook echt vintage lint uit een heel oude doos waarvan het meeste al verkleurd/vergeeld was maar dit roodborstjeslint nog niet. Ik keek mijn ogen uit toen ze die doos lieten zien bij de de stoffenwinkel (daar word ik wat hebberig van :-)
Natuurlijk hoort daar dan een vogelhuisje bij, zodat roodborstje in de winter lekker warm zit.......
Het huisjes hangt verder ook los.
De knipranden weggewerkt met strookjes Action kant, een ijskristal met een knoopje van MD.
De plaatjes die eronder gestoken zijn, komen uit de leuke kerst knipvellen van Studio Light.
Hier is de tekst geprint op het keeperband.
Een template van een huisje gevonden op internet, geprint op zo dik mogelijk karton/papier wat nog net door de printer ging. De zijkanten smaller gemaakt (anders wordt het pakketpost), geknipt en gevouwen. Blijkt er en geen dak en geen bodemplaat bij te zitten.... maar da's zo geknipt.
Beplakt met zelfklevend hout, ooit gekocht als printbaar en stempelbaar hout, maar dat werkte niet en loopt uit. Dan is dit natuurlijk een heel leuke manier om het op te maken. Alles wat gekleurd met vintage photo inkt.
Het huisje versierd met stukjes kant, de kleinste daisy pons bloemetjes, uiteraard een veertje, strikje en parels.
Het ophanglint plak ik eerst tegen de binnenkant en daarna pas het dak erop. Verder nog zo'n leuk stukje sneeuwballen ijzerdraad dat ook langs de achterkant loopt.
 Het stukje zilveren balletjes ketting is met het strikje meegeknoopt.
Ik heb uit een heel oud woordenboek de twee pagina's gescheurd die over kerst gaan. Ingescand op een vrij hoge resolutie en de stukjes eruit geknipt in een fotoprogramma die ik wilde gebruiken, ook de pagina nummers en de hoofdletterwoorden bovenaan de bladzijde. De intussen 6 stukjes netjes onder elkaar geplakt in een Word document en geprint op allerlei verschillende stukjes scrap, kraft en parelmoer papier.
Nu blijft er geen aspect van kerst meer onbesproken.
Het heeft wat tijd gekost om de twee kaarten te bedenken en uit te proberen, maar nu kan ik in de herhaalstand en er van beiden nog een stapeltje maken.

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kaarten Christine. Leuk gevonden met de Nederlandse woordenboeken.

    Fijn weekend nog.
    gr. Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat origineel.....supermooie kaartjes!!

    Groetjes,
    Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi.
    Als je er vele moet maken dit jaar, zou ik persoonlijk voor een iets minder uitgebreide gaan, ha ha.....
    Wat een werk weer.
    Tis bijna geen kaart meer, maar een schilderij/kunstwerk.
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Christine,

    Wat zijn ze weer gaaf geworden zeg. Het zijn eigenlijk meer kunst werken dan kerst kaarten en wat je al schrijft als je eenmaal weet hoe je het moet doen kun je er ook een set maken. Toppie nu even nog een vraagje zou je ook een pdf bestandje van jouw te gekken woordenboek pagina kunnen plaatsen?? Want ik heb gezocht, maar heb niets kunnen vinden?? Zou te gek zijn. Groetjes en nog veel kunstwerken toegewenst,
    Connie van der Wouw uit Amersfoort

    BeantwoordenVerwijderen