zaterdag 19 oktober 2013

Houten kistjes / kastjes

Een droom, want ik geloof het nog niet helemaal dat het idee uit mijn hoofd nu tot in detail op tafel staat. In mijn blinkend nieuwe witte gang hing de oude rieten mand weer aan de muur. Onmisbaar voor alles (make-up, sleutels, los geld etc.) maar ook kapot na tien jaar trouwe dienst. Daar moet iets anders voor in de plaats, leuk en praktisch. Zie hier de vervanging: twee kistjes van de Xenos resp. 30 en 25 cm breed.
De kistjes doen mee met de shabby chic wedstrijd bij Crafty Cardmakers.
De achterwandjes zijn beplakt met gescheurd Studio Light papier in twee delen, waarvan ik het rechter stuk opgerold heb omdat het dubbelzijdig is en het zo leuk vintage is.

De bloemenvaas is gemaakt van de achterkant van het papier, gerold en stevig geplakt en het hele bloemenboeket met parels en veren is van Feestje Enzo.
Erachter een metalen ornament beetje wit geverfd en een parel van Xenos. Op het hout eerst een stuk breed kant geplakt.
De lepeltjes zijn zo mooi, daar moest ik nu wat mee doen. Een gipsen lijstje van de Wibra geëmbosst met roze distress, grote strik met bedels van stoeltje en envelop aan het uiteinde.
De tekst "peace in your heart" is de Tiny Text van Cosmo Cricket. Beide kistjes gaan uiteraard over thuis, huis, waar je hart ligt.
Zo'n 14 knopen gemaakt, een heel geduldig werkje maar het resultaat blinkt en is zo origineel.
Als eerste de kistjes geverfd met sterk verdunde verf, mooie wit waas (origineel was wat lelijk groenig).
Eén handvat bekleed met een strook katoenen kant, wit geverfd sleuteltje, knopen, speld en een dubbele Action strik.
Reuze bloemen! Ik heb maar twee maten cirkelponsen met schulprandje en een heel grote cirkelpons met rechte rand. Die geknipt met een figuurschaar, gecombineerd met de middelgrote pons en laagjes kant ertussen. De bloem heeft nu een doorsnee van 4,5 tot 5 cm. In het midden parels van Xenos.
In de bovenhoeken stroken kant, eronder verstopt de met een handboor gemaakte schroefgaten.
Nog meer knopen! Soms sta ik zelf nog steeds versteld van het bling resultaat.... nu gecombineerd met druppelparels van Xenos.
Het moet ook praktisch zijn, dus drie houten wasknijpers wit geverfd en opgeleukt met nu kant en nog zo'n glimmend lepeltje. Handig voor losse kassabonnetjes of andere papiertjes die anders wegwaaien.
Beide kistjes zijn geheel rondom beplakt met super breed roze geschulpt kant, erop dit smallere lila kant en een smal roze bandje. De vlinder is van satijn.
Hier zie je het brede roze kant in combinatie met voor- en achterkant van het studio light papier en onderaan katoenen kant. De teksten zijn geprint in bruin op keeperband en "vastgezet" met parels. De kleuren zijn heel erg mooi bij elkaar. De blikken zijn ruim een cm smaller dan de rand van het kistje, dan is er voldoende ruimte.
Vooral veel doperwtjes eten, die blikken zijn binnenin mooi wit geplastificeerd. De scherpe randjes die overblijven nadat je het deksel eraf getrokken hebt, knijp ik altijd helemaal plat met een tangetje. Nu weggewerkt met leuke tekstlintjes.
Een ornateplate van TH geverfd, een stans hart van TH geëmbosst en de randen wit gemaakt. Sleutel en slot van Artemio Oldies, beetje wit geverfd.
Heerlijk hoor, printen op lint, je kunt dan alle teksten maken die je wilt, altijd scherp en netjes.
Eén zijkant omgetoverd tot een vintage foto collage met heel veel verschillende kantjes en bandjes, knopen etc.
Het kleine kistje is ongeveer hetzelfde, maar toch net weer even anders :-)
Een enorme houten garenklos, origineel van een Tilda kant display. Geïnkt met vintage photo inkt en bovenop een geprinte stempel van TH. Origineel is deze veel kleiner, nu exact op de mm op maat gemaakt in Word. Ingekleurd met potlood en het midden cirkeltje eruit geknipt.
Een grote kopspeld versierd met een kralenkapje en parels. Een koperen naald met DMC waarmee ik eerst een kruissteek in het kant gemaakt heb.
Regelmatig heb ik tussendoor ook last van een creative block....niet wetend wat nog te bedenken en hoe verder. Dan zit ik vaak ergens mee te spelen, in dit geval deze kantklos die sluit met een houten ring en bovenop een bolletje heeft. Plots zit de klos met bol muurvast in de ring.... Eerst baalde ik daarvan totdat ik er achterkwam, dat er een dikke brief met envelop in de uitsparing past. Hoe handig: ruimte voor uitgaande post. Daar loop ik altijd langs zodra ik mijn jas van de kapstok pak.

Een stansklok van.....? gekocht via Marktplaats geverfd met grijze glitterverf en op een doily geplakt. Een wat kleiner bloemenvaasje en kortere bloemen.
Ook nieuw: inimini schulp bloemetjes. Een combinatie van de middenmaat schulp pons en het allerkleinste cirkelponsje. In het midden een kleine parelsplitpen (Pipoos) en heel veel peuteren om de laagjes te verfrommelen.....ook met laagjes kant.
Garenklosjes bruin gekleurd, kantje erom met sierspeldje. In een helder moment magneetjes gebruikt, zodat er iets vastgezet kan worden. De klosjes zijn bewust zo ten opzichte van elkaar gezet: er kan nu iets tussen gezet worden dat stevig blijft staan, zoals bijv. een leuke ansichtkaart.
Er is heeeeeeeeeeeel wat alleslijm van Pipoos gebruikt, maar ook Hasulith voor ijzer, alles zit werkelijk muurvast, het wordt gebruikt en moet toch ook tegen een stootje kunnen.
 Knijper nr. 3 met naald, parel en kant.
Dit vind ik zowat het allerleukste: eenvoudig maar super treffend, je ziet gelijk dat het een huis is, hoe weinig er eigenlijk ook te zien is, maar dat was juist de bedoeling.
Bewust maar één kant per kistje, omdat de andere zijkanten praktisch onzichtbaar zijn als het tegen de muur hangt.
Tromgeroffel............!
Beetje wazige foto, maar er was geen daglicht in de hoek (eind van de middag) wel lamplicht, maar het idee is er.
Ik heb 3 blaren in de palmen van mijn handen, rechts twee. Verder heb ik geen boor, slechts een heel oud handboordje, een schroevendraaier en schroeven. Gelukkig is de muur van gips. Schroeven met veel pijn en moeite direct in het gips gedraaid, dacht ik klaar te zijn, waren de gaten zo groot geworden dat ik nog net optijd mijn kistje weer op kon vangen.
Mazzel: in een oud bakje nog pluggen gevonden die exact in de grote gaten pastte. Middenonder zit de derde schroef om te voorkomen dat de kistjes onder van de muur af blijven hangen.
Ze zijn door de achterwand heen vastgezet, haakjes blijven van de muur afstaan en dan glijden de blikken eraf.
Hier zie je de envelop in de klos. De foto's doen geen recht aan hoe leuk de gang er nu werkelijk uitziet en wat een pracht blikvanger het is geworden, maar dát het hangt en nog snoeistevig ook, daar ben ik wel apetrots op.
De zichtbare schroef bovenkantjes weggewerkt met parels een kleine rondjes bijpassend sierpapier.
Wat een inspiratie, zo'n vernieuwde witte gang.......

10 opmerkingen:

  1. Christine, wat zien ze er prachtig uit. Kan me inderdaad voorstellen dat het gelijk een blikvanger in je gang is.

    Fijne zondag.
    gr. Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sjonge jonge......na 10 minuten lezen en kijken ben ik EINDELIJK klaar met jou bericht (en ik weet zeker dat ik als ik weer ga kijken NOG meer moois zie.
    Ik vind het echt PRACHTIG!!!!
    Leuk om je huis zo op te pimpen en zoiets moois te maken en daar dan ZOVEEL plezier van te hebben.
    Ik vind hete cht heel erg mooi en weet zeker dat je gang een mooie blikvanger is geworden.
    Geniet er maar lekker van de komende tijd, fijn weekend, lieve groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt mooi en van alles te bekijken.Ja dat zal wel meteen opvallen in de gang.Staat ook heel gezellig Groetjes van Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent wel even zoet geweest ;)! Ik blijf kijken op je foto's, er is echt van alles te zien. Geniet van je mooie gang! Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OMG what an absolutely stunning project! I love absolutely everything about it, the colour, the design, all the gorgeous little extras, and how you have made use of an old box and turned it into a beautiful work of art!

    I am so glad you stopped by my blog and entered this amazing project. Very definitely Shabby Chic!!

    Lin
    Crafty Cardmakers

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry I just noticed you didn't mention my blog in your post. One of our rules is that you link back to and mention Crafty Cardmakers in your post. Unless you add that, stunning as this is I will not be able to publish it on the CCM blog.

    Lin
    Crafty Cardmakers

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thank you for correcting the mistake and adding us in.... can't stop looking at how incredibly beautiful this is.

    Lin
    Crafty Cardmakers

    BeantwoordenVerwijderen
  8. How lovely this is! Thanks for sharing at Crafty Cardmakers - would love for you to peep at my project and tell me what you think too! Hope you will join us again and Good Luck.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What an amazing project! Thank you for sharing it with us at Crafty Cardmakers.

    Jackie

    BeantwoordenVerwijderen