zondag 22 september 2013

Junk Journal

My First Junkjournal!
Mijn lieve vriendin kwam met het idee om een junkjournal te maken en dat was een fantastisch idee!
Een ander geweldig idee van haar was om de hard kartonnen kaften te maken van kartonnen oude kinderboekjes uit de kringloopwinkel waarvan er eentje deze ronde vorm had en ongeveer A5 is.
Verzamel al je oude papiertjes, tijdschriften, chipboard items die je nooit gebruikt en noem maar op.
Daarbij een berg wol die al jaren ligt te verstoffen in een doos.
Ik heb het gemaakt voor het nieuwe jaar als verzamelboek van notities, foto's, bonnetjes, ansichtkaarten, tickets en wat je al zo meer tegenkomt en niet wilt weggooien. Dat moet een leuk document worden.
De spiraal is van een gesloopte agenda waarvan ik een kartonnetje bewaard heb als mal voor de gaatjes.
Een stuk keeperband waarop ik met veiligheidsspelden ook papiertjes kan vastmaken.
Denk vooral nergens over na en doe gewoon, alles is bruikbaar.
Papierenzakje, stukje heel oude landkaart van zeeland, stempels, vlinder uit een knipvel en paperclipsen met ongebruikt lint.
Je leven op papier is uit een oud tijdschrift gescheurd.
De maandkalender heb ik van internet geprint, januari zit alvast op de juiste plaats. Je weet vooraf nooit hoeveel pagina's je nodig hebt voor een maand, dus als de volgende begint gaat februari op zijn plek.
Prachtige vellum, maar ik gebruik het nooit, nu heeft het een bestemming.
Redelijk wat pagina's van het mooie parelmoerpapier beplakt met stroken kant en bestempeld.
Schrijven kan je overal: achterop de landkaart, op het muziekpapier, achterop de ansicht etc.
Een mooi scrapvel met viewmasterschijfjes, maar ooit verknipt..... Het kan nog opengevouwen worden.
Weer een insteekvakje en rechts een pracht kaart die ik tijdens mijn vakantie gekocht heb.
Een grote insteekzak van vellum en nu eens geen clipjes van TH maar van de Hema die ongebruikt in een doosje lagen.
Ik wilde er natuurlijk ook wat van mijn favoriete items in zoals het parelmoerpapier en dé uitvinding van 2013: stempellinnen. Nu een pracht afbeelding van google geprint. Aan de rechterkant een zo leuke nieuwe stempel van Kaiser Craft.
De grote doily is een stans van TH.
Op de achterkant van het stempllinnen een stuk muslin stof en heel vaak bestempeld met de leuke raderblad mini stempel van Prima Marketing. Als je wat heen en weer en een klein stukje over elkaar stempeld is het net een groot blad.
Paspopstempel van MD, ook losse onderdelen daarvan aan hangertjes van TH en een leuke afbeelding uit een knipvel van Studio Light. Het rozenlint is van MD.
Het is de bedoeling om er papiertjes e.d. met spelden op vast te zetten.
Insteekvakje uit een ongebruikt papierblokje en een pracht gratis kaart uit de Flow. Erachter een pagina van behang.
Grote papieren zak met krantafdruk en rechts een insteekvak van een pagina uit een tijdschrift.
Stukje golfkarton met wat lintjes van Feestje Enzo, touwtje met bedel.
 Het is toch altijd een leuke stempel, de kroonluchter.
Een grote blokbodem papierenzak met een label waarvan ik niet eens meer wist dat ik het had......
Een tijdschrift pagina, stukje tissue tape en een tabje van een restje papier geknipt.
 De achterkant is een oude bingokaart.
De laatste pagina een mooie rubberen MD stempel met wat bloemen die niet mijn favorietjes zijn.
De binnenkant van de achterkaft heeft een vintage foto uit de Flow en twee randen Actionkant. Rekbaar dus makkelijk losse papieren achter te schuiven.
De achterkant veel bloemen, oud en half uit elkaar vallend, maar dat zie je niet meer. Weer zo'n chipboard item en een sticker.
Zo leuk om te doen en te zien dat je van allemaal oude materialen en tijdschriften zo'n leuk album kunt maken.
Het loont meer dan de moeite om bijv. een bewaardoos te hebben waar je steeds je ongebruikte of restanten papier en embellishments in doet. Begint het aardig wat te worden is het tijd om een junkjournal te maken en verrast te worden hoe leuk het wordt.

Tissuetape plakt niet!
Ik heb al heel lang een probleem met tissuetape wat altijd al vrij snel los laat. In mijn laatste XXL art ideas album dus ook: de plaatjes vastgezet met tissuetape vallen er nu al gewoon uit. Ik moet het tape vastlijmen, voorzien van dubbelzijdig plakband of bijv. vastnieten.
Het merk doet er niet toe: TH, Wibra, Pipoos, Action, alles laat los.
De enige ben ik niet met dit probleempje zo blijkt.
Wie heeft hier een verklaring, ervaring mee en/of een oplossing voor? Alvast heel erg dankjewel voor het meedenken.

4 opmerkingen:

  1. How gorgeous is your junk journal! I love all the details!
    Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. SSSSSUUUUPPPPPPPPPPEEEEERR!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whoehoeeeeeeee vet cool journal!!

    Groetjes

    Vera

    BeantwoordenVerwijderen