vrijdag 24 mei 2013

Eline's Boothuis

Opgedragen aan Eline Pellinkhof.
Lieve Eline, dankzij jouw ideeën en inspiratie staat er nu bij mij een schattig boothuis op tafel waar ik het liefst in zou willen stappen om lekker te launchen op de zachte kussens, te werken aan mijn bootje en wegdromen over de herinneringen die je in de foto's tegenkomt...........
Het kistje is gekocht bij Xenos. Afmetingen ongeveer 30x20x13 cm.
De boekenplank is gemaakt van foamboard en met het patroon uit Eline's boek. In elkaar en tegen de achterwand gelijmd met Hasulith. Beplakt met het houten beachhouse papier.
Erop een foto geprint op Wibra fotokaarten die ik zelf gemaakt heb op het strand van Ameland.
Een tros touw en een flesje waarvan het etiket een klein gedeelte is van de grote tekst stempel (alleen de datum).
Een vishengel mag niet ontbreken, dit voor de nodige lunch......
Gemaakt van een satéprikker, handvat van tissue tape Wibra, omdat er toch een merknaam op moet alleen een woord uit de etiketstempel geknipt.
De vis is een ingekleurde Eline stempel en het haakje heb ik van ijzerdraad gebogen.
De kussentjes zijn hand genaaid, gevuld met fluffy spul dat ik van mijn buurmeisje heb gekregen. Bestempeld met Archival.
Het blauwwitte kussen was blinkend schoon maar toch maar wat oud gemaakt met vintage photo distress inkt.
De kwastjes zijn zelfgemaakt m.b.v. de Joy strikjes maker. Ik heb dik handgaren 50 keer om de twee stokjes gewikkeld, waarbij ik de begindraad vastknoop aan een stokje. Vervolgens een lange draad om het trosje wikkelen aan twee kanten tegelijk er steeds onderdoor/omheen wikkelen. Is het breed genoeg dan afknopen. Schuif dit randje wel zo dicht mogelijk naar het stokje. Later heb ik de kwastjes op maat geknipt toen ze aan het kussentje zaten.
In een boothuis hoort een mooie gedetailleerde boot. Ik ben daar lang mee bezig geweest, maar als alles klopt en de wind een handje meehelpt, vaar je toch zo het ruime sop in.......
De "bouwtekening" van de boot kwam ik, alsof het zo moest zijn, per toeval tegen op internet al googlelend op bootjes vouwen. Mijn dank gaat uit naar de leuke scrapwinkel Doe@Ding in Spijkenisse die een workshop hebben gemaakt van dit bootje op een kaart.
De uitleg en het patroon van de boot vind je HIER!
Het prachtige en toepasselijke papier van Eline maakt de zeilen zo echt.
 Een heel passend ticket, stempel van Marianne Design, feel the wind..........
In een boothuis loop je meestal overal en nergens met je hoofd tegen de vele trossen touw, voor elk doel een kleur (kan ik me nog herinneren van de vele schoolvakanties op zeilkamp).
Het kan niet anders: een boothuis heeft een vloer van vlonders. In dit geval kurken tegels, hier en daar bestempeld met veertjes en de schelp van Eline. Deze vloer is mede mogelijk gemaakt door Willeke van Pipoos Dordrecht, omdat zij op het idee kwam mij een flinke lap kurk mee te geven. Dank Willeke, voor je altijd goede ideeën.
De randen van de tekels en hier en daar een slijtage plek bewerkt met vintage photo distress inkt.
In het boothuis worden herstelwerkzaamheden aan het schip uitgevoerd, vandaar de technische tekening tegen de wand. Een afbeelding gevonden via google.
De bekende meerpalen met de meterverdeling kom je al varend overal tegen, daarom mag deze bij het boothuis natuurlijk niet ontbreken. Er zitten altijd vogels op deze palen, nu dankzij een Eline stempel.
Een boothuis kan niet echt made in Holland zijn zonder ergens iets van Delftsblauw tegen te komen...... De tegeltjes losgeknipt uit het beachhouse papier, randjes bruin gemaakt, m.b.v. glossy accents gelijmd op een katoenen koordje, knoop erin, kwastje gemaakt en met foamtape tegen het hout.
De metalen nagel komt van de Wibra.
Het is de eerste keer dat ik vlaggetjes heb gemaakt m.b.v. het patroontje in Eline's boek. Ik heb geprobeerd om van elk vlaggetje iets anders te maken, soms wat ingekleurd zodat het van een afstand ook goed herkenbaar blijft.
Vlaggetjes ook aan het koord vastgelijmd met power pritt.
Het geeft toch altijd meer diepte als je binnenstukjes ook wegknipt.
De oude landkaart is mede mogelijk gemaakt....... door Vera's geweldige idee. Dankjewel! Ik heb aan het kraftcardstock waarop het stukje zeekaart van Eline is geplakt direct lusjes geknipt. Nu zitten de stokjes netjes door de lusjes heen.
De kaart hangt aan een heel klein spijkertje.
Een heel ouderwets prikbord voor de nodige aantekeningen mag natuurlijk ook niet ontbreken. Een stukje uit de lap kurk en nu gebruik gemaakt van het Viva decor stempelset At the Sea Side, wat zich heel goed laat combineren met de beachhouse stempels. Het hangt aan de zijkant.
De foto van het hart in het Amelandse zand is gemaakt door mijn nichtje.
De achterkant is voorzien van alweer een ander type boot, in een stuk gevouwen uit een vierkant stuk papier. Je hoeft de witte achterkant van het papier niet de beplakken (de boot is dan ook heel leuk) maar ik vind het opvallender zo.
De boot zelf is beplakt met tissue tape van Pipoos.
Het kompas is een viva decor stempel, het stukje papier met stoffen franje van Eline voorzien van haar cargo stempel en het prachtige etiket zit "vastgeschroefd" m.b.v. splitpennen.
Het valt je vast op dat bijna alle zeilen voorzien zijn van serienummers. Een gedeelte van Eline's Art.no. stempel is daar heel geschikt voor.
De vlaggetjes slinger loopt gezellig over het dak door naar de achterkant.
Normaliter bewerk ik de achterkant niet aangezien deze meestal tegen een muur staat of onzichtbaar is in een kast, maar nu ik aan alle kanten rondom mijn boothuis loop, is het wel zo compleet.
Het windvaantje maakt het af, de stikseltjes zijn een stempeltje van Eline, het anker van viva decor.
Het molentje lijkt bijna te draaien........
Stempels van Eline en viva decor (de schattige meerpaal met meeuwen) direct met Archival op het hout gestempeld.
Het vouw voorbeeld van de boot en het molentje vind je HIER!
Een russisch blog, maar de foto's spreken voor zich. Zelf heb ik eerst met de kleinste eyelettool van Fiskars gaatjes gemaakt in de vier punten en in het midden, zodat je vervolgens de punten makkelijk aan de splitpen schuift en dan door het midden. Splitpen is van Xenos.
Flessenpost! Je weet maar nooit waar het vandaan komt........
De inhoud is Eline's stempel met oud handschrift "hartelijk gefeliciteerd", oud gemaakt, opgerold, touwtje in een strik en door de opening van een Artemio Oldies flesje steken. Het etiket is een gedeelte van een Marianne Design etiket stempel over een pharmacy.
Een intensieve sailing journey van een week waar ik ontzettend van genoten heb, met name hoe ik toch steeds weer op de ideeën kom en die enorme berg....ook nog allemaal in een klein houten kistje weet te stoppen.
Terwijl ik ermee bezig was, heb ik heel veel "vergeten" herinneringen opgehaald aan de vele vele jaren op de zeilboten van mijn ouders en de zeilscholen waar ik 's zomers te vinden was.
Dat is een waardevolle bijwerking van creativiteit.

4 opmerkingen:

  1. Mijn mond valt er echt van open,wat een waar kunstwerk heb je ervan gemaakt,wauw ik vind het super! lieve groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jonge jonge, ik ben er stil van.......
    Je hebt echt OVERAL aan gedacht, wat een mooie details en wat een prachtig, geweldig mooi werkstuk heb je gemaakt.
    Hij is nog completer omdat er ook zoveel herinneringen inzitten, zoals je verteld.
    Echt heel mooi Christine!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What a beautiful project.. a love your tiny boat house - so many wonderful details!
    Alison x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi gemaakt en echt met oog voor ALLE details. M'n complimenten! In Dordrecht zaten wij naast elkaar om het label te maken. Leuk om zo eens op je blog rond te kijken.
    gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen