donderdag 7 februari 2013

Tagbook

Mijn eerste tagbook, een wens die al langer op mijn verlanglijstje stond.
Het is een weekplanner geworden waar ik ook echt meer dan een week voor nodig had. Ik heb geprobeerd om de thema's in elkaar over te laten lopen. De tags hebben geen lintjes of touwtjes, maar een leuke vinding van TH: op elkaar geplakt tissue of decoratie tape, kreukelen, beetje bruin inkten en door het gaatje halen.
Je krijgt dan een gezellige dikke bos versiersels.
Ik heb geen houten lineaalstukjes, maar wel papier en stempels. Eerst de inch lineaalstempel van TH op craft cardstock en met vintage photo ingekleurd. Waterspetters erop en drogen. De lichte plekken ingesmeerd met rusty hinge distress en weer een klein beetje water. Als laatste de houtnerf stempel van TH en vintage photo inkt. Zo krijg je als snel het idee van een verweerde, oude lineaal. Vervolgens het cardstock op heel dik plaatkarton geplakt en de randen bruin gemaakt. Een goed gelukt alternatief niet?
De vleugelmoeren komen van de plaatselijke ijzerhandel.
Een swivelcap aan het bovenste boutje. Tip: doe het oogje van de swivelcap onder het metalenplaatje dat bij het boutje hoort. Doe je het er boven, dan draai je het ophangoogje van de swivelcap kapot.
Een goed excuus om de metalen tabs van TH op te maken. Geen artikel dat ik nog eens zal kopen. De grote blijven niet plakken, de hefboomwerking is te groot. Je moet de vouwlijn heel strak met een tang platknijpen wil het enigszins gaan plakken, de rondjes lukken iets beter.
Gestanste tabjes kan je meer mee en ook metalic kleuren. De tabjes maken het boekje wel af.
De achterkant heeft een oud schoolrapport: scrap van TH. Ik heb ervoor gekozen om er toch een elastieken sluiting bij te doen, labels vouwen niet al te makkelijk en dan blijft het boekje zo openstaan.
 De boutjes zijn exact even groot als een normaal perforatie gaatje.
De berg tissue tape: ik heb bij elke pagina het meest bijpassende gekozen en nee, echt niet allemaal TH, maar overal vandaan. Er zijn veel en leuke alternatieven.
Het metalen getal 2 behoorlijk toegetakeld met de achterkant van een oude prikpen.... Het enige dat ik nieuw gekocht heb zijn de faucetknobs, die toch wel swung geven aan het verhaal. Knopjes gebruik ik altijd, gezien mijn voorliefde voor albums, dag- en notitieboeken.
De voorkant is een heel oud stukje scrap met een boekhouding erop, herkomst onbekend. Wat bijgekleurd met rusty hinge en vintage photo.
TH stanst alle getallen uit de labels en voegt er glacine paper achter. Ik heb geen stansmachine, maar ja, wel nog steeds mijn lucky sissors...... Ik heb No met het streepje geprint, uitgeknipt en als tamponeermalletje gebruikt. Een sponsje en zwarte inkt geven dan dit resultaat. Om het echter te laten lijken heb ik stukjes van de karakters niet uitgeknipt.
De binnenkant van de cover weer lekker met water gespetterd, een prachtige stempel van Stampinback en wat fototurns van Euroland (kan je ook een notitie blaadje tussen schuiven).
Het fotolijstje (stansje van MP) gestempeld met een bingostempel van Bo Bunny, gekleurd met paarse inkt en een admit one stempel van TH eronder. Een bingo sticker van TH, een washer met veiligheidspeldje en het getal 1.
Mijn alternatief voor de uitgestanste getallen van TH: ik heb ooit eens een heel goedkoop alfabet met cijfers in chipboard gekocht. Gekleurd met zilveren inkt.
De achtergrond is een "behang" stempel van kars.
De achterkanten zijn allemaal bewust beplakt met papier, zodat de op de voorkant gebruikte nietjes, splitpennen, touwtjes etc. niet meer zichtbaar zijn.
Nu een stukje bingo papier uit een scrapvel van Pipoos.
Dé reden van een weekplanner idee: het prachtige scrapvel van TH vol met oude agenda pagina's. Daar wilde ik al heel lang iets mee doen maar wat? Nu allemaal pockets van gemaakt zodat ik daar mijn planbriefjes in kan steken.
Stempel hoge hoeden van TH, wat stans gears en een getal uit een journalticket van TH.
De grote bouwtekening stempel van TH, de achtergrond lekker fel ingekleurd. Opeens het idee om een waslijn...te spannen en een miniknijpertje te gebruiken om een stempelafdrukje mee op te hangen. Het handje op het bingopapier gestempeld.
De getallen heb ik aangepast aan het thema, nu met gears gestempeld.
Alle ringetjes heb ik van de labeloogjes afgepeuterd en er reinforcers voor in de plaats geplakt.
Alweer zo'n prachtige stempel van stampinback, een foto uit een knipvel van darkroomdoor met een stukje filmstrip van TH.
Een grappige achtergrond stempel van Vivadecor, een pied de poule ruitje. Ik heb de stempel (een strakke rechthoek met een rand) afgeplakt met post-it memo's (Wibra) die gescheurd zijn. Zo krijg je het gerafelde effect.
De kleine klok is een stansje van MP, bestempeld met een tekststempel van La Blanche, de foto is uit een scrapvel van TH.
Op woensdag gaan we een dagje uit..... De grote en zo mooie day out ticket stempel is ook van stampinback. De 5c stickers is van TH.
De geweldige landkaart stempel die ik een tijdje geleden kocht bij een hobby outletwinkel op internet (die helaas is opgeheven). Ik kreeg 'm met veel korting, omdat er een foutje gemaakt is met het mounten op het houten blok: het rubber zit er direct op zonder foam tussenlaag. Gewoon stempelen lukt niet, maar wel als ik er een emboss matje onder leg. Heel veel tijd besteed aan het netjes inkleuren zoals de afbeelding op het houten blok. Ben zelf heel blij met het resultaat.
Een oude gesp en een strookje glacine paper van TH geven een vintage kofferriem. Eronder een entree kaartje van de Notre Dame.
Een kompasstempel van TH en de wijzer is ook een washer met een veiligheidspeld. Twee tickets en getal vier met een cm stempel.
Tijd voor wat oude post. Een stempel van Hero Art, het label is beplakt met een stukje scrap van TH.
Het envelopje is uit de losse pols....geknipt van een bruin papieren zak. Paris stempel van TH, de oudmaakstempel van TH en een heel klein stukje uit een stempel van Eline's Huis op de punt.
De achtergrond stempel is van Artemio, een prachtige briefkaart. Getal 5 is bestempeld met dezelfde postzegel (Eline's Huis) als die eronder zit, precies op elkaar geplakt.
De tekststempel van TH (learn to pause) is geprint op bruin cardstock, het zakhorloge is een stempel van Eline's Huis, de klok en de bijpassende sticker zijn van TH. Waarom een wijzer als het ook met een trinketpin kan? Het horloge papier is een scrapvel van Bo bunny.
De weathered klok stans van TH, sleutel en sleutelgat zijn splitpennen van Pipoos, de stempels zijn geprint op cardstock en een stukje inch lint van TH.
De achtergrond was geweldig, alleen daar zien we niet veel meer van.
Stempelen met water!
Kleur je achtergrond met inkt, maak je stempel nat en schut het meeste water eraf. Op je label drukken, eventjes wachten en drogen met de heattool. Vervolgens heb ik een ruitjes stempel erop gezet. Het waterstempelen geeft echt heel leuke effecten.
Een atc stempel van TH met de umbrella man, ook weer eerst met gescheurde post-its afgeplakt. Een grote sticker van TH, de vleugels zijn stempels van Viva Decor en ingekleurd met brilliance rust. Die is echt mooi glimmend metalic, alleen dat valt op de foto niet zo op.
Doe meer met stickers! Een ideetje dat ik op internet zag: plak de losse getal stickers van TH op een stukje karton tot je de afmetingen hebt die je wilt. Knip het overtollige papier netjes weg en je hebt een pocket.
Ik heb er een stapel tickets ingeschoven, stempels van de Scrapsjop.
De achtergrond zijn heel veel stempels: umbrella man, getallen border, waslijn met vogels, bingokaart en oudmaak stempel, allemaal van TH.
Dit is echt een van mijn favoriete pagina's! Zo schattig!
Ik heb eerst het lijstje gestempeld met brilliance goud. Maar die was bijna op. Opeens kwam ik op het idee om er dan met brilliance zilver overheen te stempelen. Dat vond ik eigenlijk nog te vaag, dus nog een keer er overheen met archival sepia. Deze inkt er niet opgedrukt, maar geveegd, zodat het niet te heftig zou worden. In het licht komen alle kleuren om en om naar voren.
De achtergrond is een geëmbosste flourish stempel van TH.
In het lijstje de geweldige kleine takjes met vogels (scherpe mooie afdrukjes) van Kars, eronder twee corsetjes uitgeknipt, ook Kars stempeltjes.
Nu de andere twee lijstjes gestempeld op dezelfde manier, een houten garenklosje (plat) van Eline's Huis, touwtje erom en ook om het getal 8. Een knoop uit de doos (afzender onbekend) vastgezet met een stukje touw.
Een ornate plate van TH met een stukje scrappapier naaipatroon erachter. De lineaal gestempeld en het kledinghangertje vastgezet met nietjes.
Het is een heel werk geweest, maar wat heb ik weer verrassende dingen gedaan.
Tagbook Tips:
het is erg belangrijk om ruim voldoende marge aan te houden waar de schroeven komen (breedte van de lineaal) de labels moeten ook nog gevouwen worden. Helaas moest ik achteraf bepaalde pockets, embellshments etc. herstellen. Labels zijn steving en vouwen moeilijk, handig is om voorzichtig je rilpen te gebruiken totdat de labels wat soepeler worden.
Hoe minder er mee ingebonden moet worden hoe beter.
Verder heel veel stempelen, veel (te hoge) embellishments kan je niet gebruiken.
In de prakijk werkt de planner prima, met name voor mijn studie en taken die met het werk te maken hebben. Aan het einde van de week haal ik alle blaadjes eruit en maak ik de balans op of geniet ervan dát het weggegooid kan worden.

1 opmerking:

  1. Jeetje zeg, als ik jou blog wil bekijekn, mag ik er wel een pot thee bij zetten en een uurtje voor uit trekken.
    Weer heel mooi gemaakt, leuk die foto's en dan de uitleg erbij.
    Mooi hoor.
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen