zondag 20 januari 2013

January 2013

Tim Holtz is begonnen met zijn maandlabels en ik kon het toch niet laten weer mee te doen.....
Aangezien ik een prachtige kalenderdoos heb gemaakt die uitstekend werkt, wil ik de namen van de maanden niet meer zo pontificaal op de labels, daarom een andere oplossing die event. verwijderd kan worden :-)
De achtergrond:
Hij haalt zijn label direct door de vagabond, maar ik heb een geëmboste achtergrondkaart gebruikt. Gekleurd met Faded jeans, rusty hinge en vintage photo, flink dik, want daarna spetter je met water, 10 sec. wachten, een stukje keukenrol erop drukken en drogen met de heattool.
Omdat mijn blauw heel donker is, dep ik het sponsje eerst een keer af op een oud stukje papier voordat ik ermee ga kleuren. De kans is anders groot, dat je een vierkante afdruk van je sponsje krijgt. Beter een aantal laagjes meer dan in een keer een dikke vlek.
Drie grote stans gears eerst helemaal zwart gekleurd met distress inkt, daarna met Brilliance goud, zilver en roest. Het zwart zorgt ervoor, dat de brilliance niet zo blingbling wordt. Daarna met een kartonnen nagelvijl (hij neemt natuurlijk zijn sanding tool) de uiteinden en buitenrandjes gedistressed. Vervolgens kleur je dat weer in met walnut stain of vintage photo.
Gelijmd met glossy accents, maar wel wat langer vasthouden vanwege de geëmbosste ondergrond.
De minigears met minisplitpennen vastzetten, wat zijn ze schattig.
Natuurlijk heb ik niet alle losse maandstempels van TH, maar wel een printer. Ik heb de afbeelding van de january stempel een paar keer naast elkaar gezet in een word document, klad geprint, een stukje niet al te sterk dubbelzijdig plakband op de january tekst, een even groot strookje keperband erop en blaadje weer terug in de printer en op normale tekst kwaliteit geprint.
Let erop dat er geen plakband vrij blijft anders loop je de kans dat je blaadje vastkleeft in de printer.
De inkt extra drogen/inbranden m.b.v. de heattool.
Het keperband gekleurd met vintage photo en faded jeans. In dit geval deppen en niet vegen (kan printerinkt niet zo goed tegen).
Wil ik het label voor een ander doeleinde gebruiken, is het lint zo te vervangen.
De geëmbosste oplegkaarten zijn altijd kleiner dan de grote manilla labels, dat heb ik opgelost door twee strookjes tissue tape aan de boven en onderkant te plakken, geeft nog een mooie extra dimensie.
Een grote tekststempel op kartonpapier (zo'n 300 grams), maar die stempel heb ik natuurlijk niet. Wel een printer :-) Als je afbeeldingen print die een stempel vervangen, zet dan je contrast een stuk hoger. Meestal 100% i.p.v. de standaard 50%, soms iets lager want bepaalde afbeeldingen kunnen dan opeens kleurtjes laten zien. De randen met mijn pizza mes bewerkt, heattool op de inkt en de randen met vintage photo.
Gewone tekst kwaliteit is het beste, fotokwaliteit is niet altijd beter m.b.t. stempels: teveel inkt en het wordt te zwart, het lijkt juist meer op een echte stempel als het niet zo perfect is afgedrukt.
De tekst is opgeplakt met stukjes foam tape, zodat je ruimte hebt voor je clipje.
Ik ben altijd heel zuinig met de aankoop van tekst stempels, de paar die ik heb gebruik ik een enkele keer, altijd dezelfde teksten vind ik ook niet zo leuk.
Dit was me wat.....
Ik in mijn enthousiasme in een webwinkel de vial labels (stickers) gekocht, die eigenlijk om de glazen vial flesjes horen. In mijn beleving moest dit net zo'n groot blok zijn als bijv. de tekst tickets, nou mooi niet. Het blokje met stickers is net zo klein als het boekje met de reinforcer stickertjes....... Wat blijkt nu: TH heeft van heel veel stempels ook de mini uitvoeringen, waaronder dit handje. Het stempel set heet dan ook mini labels......
Wat met het keperband lukt moet hier toch ook mee lukken? Dus afbeelding handje in Word, afmetingen aangepast, klad printen, sticker erop, normaal printen en voila!
Houd er wel erg in dat de inkt kleddernat blijft: de stickers zijn glad! Sprintje trekken naar de heattool, voor de zekerheid een stukje keukenrol erop gedrukt en net zolang drogen tot het niet meer afgeeft.
Tuurlijk, omdat je de sticker van papier aftrekt is de kleefkracht wel verdwenen, maar een nietje en/of glossy accents lost dat weer op.
Het is toch leuk om de labels van Tim te maken, ik leer er toch steeds weer wat bij als het gaat om techniekjes en vooral ook de combinatie van embellishments die ik zelf niet zo snel zou bedenken.
Ik heb dan vooral ook veel binnenpretjes door mijn zelfbedachte "alternatieven": het oplossen van wat ik niet heb, zoals de sandingtool (nagelvijl), paperdistresser (pizzames) stempels (printer) etc. Niet alleen is het leuk om dat te bedenken, maar ook kostenbesparend.
Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen