vrijdag 14 december 2012

Once Upon a Time Bewaarboek

Het is een poosje stil geweest op het blog, maar ik was met alweer een mega karwei bezig.......
Na de kalenderdoos nu een bewaarboek wat niet alleen zoet, lief, mooi en gezellig moest zijn, maar ook praktisch.
Het staat prominent naast de kalenderdoos, daarom vind ik het mooi om het op elkaar af te stemmen. Het boek heeft een stevige rug en daarom ook geen bindringen.
Het laatste scrapvel met Far far away helaas. Pipoos had alleen nog een aantal losse bladen van de voorkant.
De vogelkooi bol opgeplakt, maar ervoor gezorgd dat het niet boven het deurknopje uitsteekt, dan raakt het de tafel niet als het boek open ligt. Op de eerste foto zie je gelukkig wel de parel bedeltjes onderaan de kooi. De leuke "kreukel" bloemetjes zijn van Marianne Design.
Ik heb bijna alleen Memento inkt gebruikt vanwege de zachte zoete kleurtjes die je goed terug ziet bij de tabjes.
Sla het boek open en je ziet links een prachtig en toepasselijk scrapvel van TH en rechts het eerste tabblad. De tabbladen zijn van de Hema waarvan ik de multobandperforatie en het tabje heb afgesneden. Zoveel onnodige perforatie vind ik niet mooi.
Ik heb twee ringbinders groot van TH gebruikt. Een hele puzzel om deze zodanig te positioneren, dat je een normale perforator met 4 gaatjes kunt gebruiken.
Rekenfout.....
Daar heb ik wel eventjes van gebaald........ ik had het karton voor de kaften al gesneden, uitgaande van bindringen en voldoende ruimte voor standaard A4 papier. Maar bij nader inzien vond ik een dichte rug in vergelijk met de theedoos mooier maar dan......kwam ik tot de ontdekking dan de ringbinders het papier ruim 2 cm naar voren duwen bij het dichtdoen van het boek. Bij bindringen blijft alles natuurlijk recht op elkaar liggen.
Heel jammer, want ik had papierbreedte genoeg, nu moest ik alles in de breedte op maat snijden. Weer wat geleerd voor als ik eens een echte ordner met o.a. schrijfpapier wil maken. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn foutje en deze tip.
De tabjes van TH eerst een goud geëmbosste swirl gegeven en daarna bewerkt met memento inkt in vijf verschillende kleurtjes,
 Een sprookjesboek heeft voor mijn gevoel veel goud, roze en zoetheden.
Wauw, het is de eerste keer dat ik deze grote flourish stamp van TH in zijn geheel gebruikt heb en dan ook nog volledig goud geëmbosst. Erop een collage van labels uit de grootste labelpons van schattig rozen papier.
Achter elk tabblad en bewaarpagina met mogelijkheden om iets in te doen, aan te schuiven met paperclips of aan te hangen met clipjes. Het papier op zich is al schitterend. Erop een enorm label met zigzag vouwen aan de rechte zijkanten zodat er veel in kan. Het hekje is een stans van TH, de splitpennen van Artemio Oldies, nameplate uit de sint swap en een grote roze strik om het af te maken.
 Alle gebruikte bedels zijn van MD, ook deze schattige vogel met brief. Aan de zijkant een stukje glitterband van de Pipoos.
Veel blingbling bij dit sprookjessfeertje, zoals de grote steen op de nameplate en een heleboel inimini bloemetjes met inimini strass steentjes in het midden (de allerkleinste daisy pons van Pipoos).
Het roze stipjes lint is ook van Pipoos. Ja, ik heb van de week mijn kadobonnen te gelde gemaakt die ik voor Sint had gekregen, heerlijk hoor.
De achterkant heeft een insteekvak. Ik wil dit soort mooi papier graag zo heel mogelijk laten, dus alleen de overige breedte dubbelgevouwen. Het is daarbij ook prachtig dubbelzijdig met mooi lila kant opdruk.
Het volgende tabblad heeft een collage van chipboard lijstje, roosjes kant, craft clock, natuurlijk overal en nergens vlinders en een geëmbosste swirl zwart met glitter.
De woorden in de tabjes heb ik zo goed mogelijk aangepast aan de sfeer van het boek en komen allemaal uit het tekstblok van TH chitchat.
Deze bewaarpagina heeft een insteekvak met heel hoge zigzag zijkanten, wit roosjes lint van TH roze gekleurd met memento, halve grote flourish stamp met goud emboss en natuurlijk veren. Zo schattig, het brengt wat beweging in het geheel. Nog iets leuks: ik had al heel lang een diecut scrapvel van 7Gypsies met afbeeldingen die ik niet gebruik. Nu pas viel het me op dat er een prachtige achterkant met roosjes en mintgroen op zat. Daar heb ik dus gebruik van gemaakt en de labels met brilliance goud omrand.
Achterop een grote envelop, de randen roze gemaakt, grote gouden swirl, tekst erop en vastgezet met roosjes tissuetape van de Hema.
Het volgende tabblad heeft een mask van een stenen muurtje, vogelkooi en erop iets wat nieuw is voor mij: een bloem m.b.v. de retro flowerpons en vellum. Daarna heel dik ingesmeerd met transparante nagellak en zilveren korreltjes er overheen gestrooid.
 De achterkant van de envelop sluit achter een vlinder.
 Nu zie je de bloem beter, in het hart een stoffen roosje.
Magic? Ja, soms ervaar ik dat werkelijk zo als ik tegen alle verwachtingen in toch weer de collages bij elkaar bedacht krijg.....
Ik kan mijn ogen niet van dit prachtige lila scrapvel afhouden..... Papier doet toch alles voor de juiste sfeer. Twee vellen bij Pipoos meegenomen, zodat ik er ook een insteekvak van kon maken. Verder ook materialen gekocht die ik nooit eerder heb gebruikt, zoals deze prachtige groene bladeren van Petaloo.
De achtergrond is een grote stempel van een stenen muur, geëmbosst met wit en flink ingesmeerd met vintage photo distress inkt. De stempel is van Kars. De randen gedistresst. Een vogelkooi vol zoete memento inkt kleurtjes, ticket van TH en de mooie veren (ook bij Pipoos).
Het scrapvel is ook dubbelzijdig. Nog wat Petaloo blaadjes met veren, een prachtige vintage sticker uit de Sint swap en nu geen dichtgeplakt insteekvak, maar sluiten met een foto hoekje.
 Wat schuine instekertjes.....en paperclips.
Kroontjes vind ik ook echt bij deze sfeer passen. Grote stans kronen met gouden brilliance inkt, nameplate, kwastje Xenos, vogelkooi stempel van Eline's Huis, twee vleugel bedeltjes van Humiez Beads en dan het schattige manneke. De stempel is van Stampinback met donkerpaarse memento inkt. Het lijstje is een stempel uit de Kars set. Vervolgens een grote tekststempel op tissue papier (gratis van de rol bij Xenos) en achter tegen het lijstje geplakt.
Opeens kwam ik op het idee om dit jongetje van blijdschap door de lijst te laten springen....
De lijst stempel geïnkt met twee kleuren en de buitenranden met donker paars. De opengescheurde randjes van het tissue papier met vintage photo.
Stel je het eens voor, wat je zelf allemaal zou willen en maak er een verhaal van.
Ik probeer op de bewaarpagina's het thema van het voorgaande tabblad terug te laten komen. Nu een soort vilten lijstjes geknipt uit een scrapvel en flink roze gekleurd. Een klok: een chipboard lijstje met erachter een craftclock en een roosje van de Hema in het midden. Prachtige splitpennen van Artemio Oldies en een grote stans plate van TH.
Het geeft een heel apart effect, als je eerst een stukje tekststempel op een los stukje papier stempelt en daarna een zelfde gedeelte achter een lijstje dat je er een slag gedraaid op plakt. Soms lijkt het dan, alsof er achter het lijstje geen apart stukje zit.
Hoe roze kan het worden? Het is voor mij een heel nieuwe stijl, maar zo voor een keer vind ik het heerlijk. De labels zijn geponst van kroontjes scrapvel. Achter de roze stans plate zit een stukje "kanten" vellum dat ik in dezelfde vorm geknipt heb.
De achterkant in dezelfde sfeer. Op de klok en op heel veel plaatsen en bloemen zit natuurljk een ruime hoeveelheid transparante glitternagellak van de Hema, wat een makkelijke en altijd mooie manier is om glitters toe te voegen.
Het laatste tabblad nr. 5. Ik kocht ooit twee sets houten deuren van Prima marketing, gewoon omdat ik ze mooi vond. Nooit wat mee gedaan, kon niet zo goed bedenken bij welke sfeer of collage ik deze toe zou voegen. Nu, met het gevoel dat er in sprookjes altijd iets bijzonders achter deuren te vinden is, komen ze volledig tot hun recht.
De sleutel en het sleutelgat zijn TH stansjes, de bloemetjes splitpennen bij Boekenvoordeel.
De kroonluchter is gestempeld en voorzien van strass steentjes.
De bloemen zijn voorzien van roze inkt en glitter nagellak, gekocht bij Pipoos, de swirl van TH. Vreemd die sleutel, waarbij de emboss poeder onderaan opeens donkerder blijft dan bovenaan. De bloemen hebben van zichzelf al vage groenige en beige tinten.
De laatste bewaarpagina nog even van zo'n prachtig vel (nog 4). Sleutelgat van TH, sleutel van Het Kralenstulpje, bovenaan een TH clip met vogelkooi bedel van MD en rechts een paperclip met stukje glitterband en een schattige vogelbedel met extra oogje waaraan ik een pareltje bevestigd heb.
The End......
Omdat ik geen mm van het mooi TH scrapvel wilde weg doen, van de overige strook een insteekvak gemaakt met kant op de achterkaft.
Ik ben er heel blij mee en het is al in gebruik. Een heel persoonlijk boek waarin ik spulletjes bewaar die mij dierbaar zijn. Er komen vast ook kerstkaarten bij die je uiteindelijk niet meer in je kamer kunt laten staan, maar wel graag wilt bewaren.

2 opmerkingen:

  1. Wauwwwwwww.
    Meer kan ik eigenlijk niet zeggen, gewoon WAUW!!!!
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is weer te leuk om niet op je pinboard te hebben staan. Dus hier de link http://pinterest.com/pin/107664247313567722/ Zo kunnen andere van over de hele wereld ook van je werk genieten. Ben weer benieuwd wat het volgende project zal zijn... vast iets met Valentijn denk ik. Groetjes vanuit Amersfoort

    BeantwoordenVerwijderen