woensdag 11 juli 2012

Vakantie Koffer

Ik liep afgelopen vrijdag door Pipoos en zag daar een voorbeeld staan van een klein, schattig koffertje. Foto's maken mag, dus gelijk met mijn mobieltje een plaatje mee naar huis genomen en ja, daar stond al een tijdje een grote craftkoffer in de kast (ook eens bij Pipoos gekocht).
Het basis papier weet ik de afzender niet meer van, maar het zit vol met vintage hotel logo's en met een beetje passen en meten komt het stukje over Frankrijk precies bovenop. Verzamel vervolgens veel stempels over Parijs, Franse items en een moulin rouge laars, maak een leuke combi, voeg een stukje filmstrip van TH toe en wat papieren roosjes (gekleurd met distress inkt) en dat krijg je een vakantiekoffer.
De grote stempel met Entree Notre Dame is van Stampinback.
Ik heb de collage bewust plat gehouden zonder verhoogde items of embellishments met metalen uitsteeksel, omdat het mee in de koffer gaat.
Dankjewel Vera van Pipoos voor je inspirerende voorbeeld in de winkel! Vooral het idee van de kleine labeltjes. Het sleutelgat en de sleutel zijn van TH.
Aan de koffer zat een handvat, maar dat heb ik eraf gesloopt, zo kon ik het ook beter beplakken (alles gelijmd met power pritt). De meeste stempels komen uit het set van Marianne Design, zo ook de labeltjes en natuurlijk een ticketstempel van TH.
Het handvat is gemaakt van grungepaper, evenals alle labeltjes, dat heeft zo zijn voordelen: het zit er uit als leer als je het goed dik kleurt met vintage foto distress inkt en het kan tegen buigen en stoten. Zit een labeltje een keertje dubbel, geen probleem.
Uiteraard zijn de achterkanten van de labels ook bestempeld.
Nu de scharnieren eens niet, zoals je zou verwachten, bovenop het deksel geplakt, maar aan de zijkant i.p.v. ijzeren beschermhoeken. Stoer niet?
Ik heb de pootjes weer van de splitpennen afgehaald en de dopjes erop geplakt met glossy accents, om te voorkomen dat het aan de binnenkant wemelt van de pootjes.
Ik ga op vakantie en neem mee in mijn koffer? Een vakantiedagboekje!
De binnenkant is bekleed met de achterkant van een scrapvel, heel toepasselijk niet, want de voering heeft meestal stipjes of streepjes. Het keeperband is bestempeld met archival zwart en sepia. Express dubbel om een beetje het idee van een bewogen foto te krijgen.
Het is tenslotte een set, dus maken we van een Hema A6 craft kaft notebook ook een koffer, met een grungepaper handvat, de gespen heb ik ooit eens voor de kerst gekocht en de riemen zijn ook van grungpaper (of board?).
Ik heb nl. ooit eens grungeboard elements gekocht en nooit gebruikt, ik pak liever stansen. Heb het grootste hart en nog wat andere onderdelen gepakt die ik niet zal gebruiken en aan stukken geknipt (ook voor de labeltjes).

Wat ik zo verrassend vind: op een Amerikaans scrapvel komen we Amsterdam Victoria Hotel tegen en het bekende boertje en boerinnetje, zo schattig.

De labeltjes aan de koffer zijn zo'n 3 cm lang, maar deze zijn amper 2 cm. Voor de duidelijkheid even een stempel erbij gezet, want het bovenste labeltje met de eifeltoren en die er onder met Paris zijn onderdelen van deze stempel. Zo zie je hoe onherkenbaar dat wordt en hoeveel verschillende effecten je met een stempel kunt maken.
Na het voor de eerste keer maken van deze 6 mini labeltjes en het leuke resultaat, is de aankoop van het nieuwe stempelset vol tickets, etiketten e.d. verklaarbaar :-)
De rug van het boekje ook aangepast aan het papier van de koffer. Het kleine sleutelgaatje is van Melissa Francis en het sleuteltje van Humiez Beads. De postzegel komt uit een scrapvel van 7Gypsies.
De sluiting is gemaakt met washers en splitpennen van TH en een touwtje, heel handig, maar neemt ook weinig ruimte in beslag zodat het Amsterdam plaatje goed zichtbaar blijft. Daarbij kan je het ook wat laten vieren als het schrift dikker wordt.
Wat een gezelligheid niet wat dan straks verdwijnt in mijn nieuwe, knalroze, grote mensen koffer....

Nadeel notebooks Hema
Soms kom je ergens pas achter als je het gaat gebruiken. Hoe heerlijk de notebooks ook zijn om collages op te maken, er zit een vouwlijn in de kaft op ruim een cm vanaf de rug. Die moet gevouwen worden, zou je het schrift tot aan de rug openvouwen en dan gaan beschrijven is de kans groot, dat de inhoud loskomt. Dat betekent ook, dat alles wat op de kaft zit op de plek van de vouw mee gaat vouwen. Bloemetjes, filmstrip e.d. kun je dan niet gebruiken. Het kost ook heel wat moeite om de vouw erin te krijgen. Nu heb ik die moeite wel genomen. Als je gebruik maakt van de vouw leun je ook niet continue op het hengsel.
In tegenstelling tot de koffer waar dat met lijm en splitpennen vastzit, is het nu alleen gelijmd. Afin, dan schrijven we rechts en plakken we links de leuke vakantie verzamelitems zoals ansichtkaarten, toegangskaartjes etc.

Ik hoop dat mijn enthousiasme voelbaar is en ik weer wat inspiratie heb gegeven.
Alle eer komt nu natuurlijk ook Vera toe.
Happy Hollidays!

2 opmerkingen:

  1. Superrrrrrrrrrrrrrtof!!
    Dank je wel voor je complimenten!
    Jouw koffertje is heel erg gaaf, vooral dat boekje er ook in :)

    Groetejs

    vera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg helemaal zin om op vakantie te gaan als ik je koffer met het boekje zo ziet.Maar dat er dit jaar niet in. Heb namelijk een pup van nu 12 weken.

    BeantwoordenVerwijderen