zondag 22 juli 2012

Toiletrol of Pocketboek

Het zijn alternatieve wc rollen geworden. Na tien dagen, 6 echte rollen en 2 bakstenen waren ze nog niet plat. Deze "rollen" zijn een centimetertje korter, maar dan haal je er precies 6 uit één vel Bazil craftcardstock.
Dit is voorkant nr. 1 en vervolgens draai je het boekje om en dan zie je:
voorkant nr. 2 of andersom.
Het begon allemaal met het zoeken naar papier voor de labels die in de rollen zijn geschoven en opeens vond ik een schattig scrapvel van Grafic45 over de lagere school in de vorm van labels en centimeters en daardoor ontstond het idee om er een tweezijdig boekje van te maken.
Back in time naar onze eigen herinneringen aan ons kindzijn en lagere schooltijd. Alles wat we daar geleerd hebben gebruiken we nog elke dag.
Back in time pagina 1 en 2. Sleutels van het verleden openen de deuren naar de toekomst en je eigen herinneringen vormen je beschermengel in het heden. Het bracht me naar een groot grungeboard sleutelgat met een foto erachter: wat zie je als je er doorheen kijkt? Een oude documentrol met een koperen munt. De klok is een rode draad door het hele boekje heen (uit een stapel craftklokken die ik nog heb).
De memory bag is een bruin papieren zakje, erachter een breed stuk kant en een grote bloem van Marianne Design.
De labels zijn aan de voorkant (de volwassen kant) beplakt met hetzelfde papier als de pockets. De achterkant zijn uit het primary school scrapvel:
Ik heb twee labels beplakt met een mooie tekst, de overige laat ik leeg om later zelf fotootjes of teksten op te schrijven. Alle teksten komen uit de typemachine.
Lief niet? Vooral het oude rapport en een briefje, aan de ouders misschien?
Alweer zo'n scrapvel dat ik ooit kocht voor het leuk, daarna helemaal niet wist wat ermee te doen en me nu inspireert tot een dubbelboekje.
Alle tabjes komen uit de tabjespons van Artemio waar vier tabjes tegelijk uitkomen.
Pagina 3 van Back in time heeft alweer een ander corset dan welke ik eerder in andere projecten gebruikt heb, gecombineerd met parfumflesjes (stempels Marianne Design) een klokje uit het primary scrapvel, parelketting van de Xenos en een foto van Tim Holtz.
Aan het corset zit echt heel oud kant, daarom durf ik het onderbroeken kant te noemen.... Gekregen van een vriendin die het op haar beurt kreeg van een oud dametje.
De volgende pagina gaat over boodschappen of lessen uit het verleden. Bewaarde oude brieven, foto's (filmstrip TH) en de kroontjes pen (TH).
Het franse bordje met minisplitpennen (TH) is een knipoog naar de vorige pagina die dus gaat over oude kleding en schoonheidsidealen: "voor de zorg van de huid en het haar" vrij vertaald.
De postcard en de luchtpost envelop zijn uit een scrapvel geknipt en de afbeelding op het bruine papier is de helft van een Marianne Design stempel.
Het midden van het boekje was even een puzzel: het moet van beide kanten leesbaar en begrijpelijk zijn zonder dat je het boekje om hoeft te draaien. Gekozen voor de "speelkaart benadering": doe kruislings tegenover elkaar (bijna) hetzelfde, het zorgt ervoor dat beide pagina's één geheel vormen én geeft een leuk visueel effect.
De bingokaart en lineaal zijn stempels van Bo Bunny, het in tweeën gescheurde grote ticket, geen idee dat zat nog in de "hobbydoos", twee vintage foto's uit een knipvel en een in stukjes gescheurde tekst op een scrappapiertje is een grote tekststempel van Eline's Huis.
Wat is de overeenkomst tussen beide boekdelen? Dát was de vraag die ik mezelf stelde. Antwoord: het ABC (jong geleerd oud nog steeds gebruikt) en opeens was ABC voor mij de afkorting van Always Be Curious (blijf altijd nieuwsgierig).

Achterkanten
Het is niet altijd te voorkomen dat je de achterkanten ziet van papier/embellishments die over een pagina heen geplakt worden. Zoveel mogelijk heb alles twee dezelfde kanten gegeven (zoals de klok op de voorpagina of op de achterkant hetzelfde stempelen). Het lukt niet altijd en dan is er een creatieve oplossing nodig zoals bij deze pagina's waarbij de witte en bruine effen achterkanten van de bingokaart en het stukje scrappapier lelijk boven de voorgaande pagina's uitstaken.
De ene oplossing is de stempel van de lineaal die heel toepasselijk is aan beide kanten en aan de andere pagina een mooi randje katoenen kant dat aan deze zijde er lief achter wegvalt en aan de andere kant de mooie bronzen vintage naald (Scrap it and Wrap it) heeft.

Het ABC is toch een van de eerste dingen die je leert om het later te gaan lezen en schrijven. De A is beplakt met een stukje papier uit het primary scrapvel en dat deze van Apple pie is heb ik op internet gezien. De B is van Bird, omdat ik al zolang een hekje met een vogel wilde maken.
De letters, geen idee van wie die zijn, wel heel leuk en groot.
De C? Ik kon zo gauw in het engels niet bedenken waar de C dan voor staat. De dag dat ik me dat afvroeg viel de stempel van Just a Note in de brievenbus (ik was op zoek naar andere bookcover stempels) en wat staat daar op? Composition Book. Composition betekent o.a. opstel, stijloefening of samenstelling (bijv. een plak-/schrijfboekje). Precies wat je gebruikt op school.
Nu zie je de letter origineel uit het vierkant, bij de vorige haal ik de bovenste geplastificeerde laag eraf zodat je kunt plakken of embossen.
Het prachtige grote label links heb ik geprint. Blijkt het reclame te zijn voor deze papierlijn van graffic 45. Op de reclametekst heb ik een stukje lineaal geplakt met een sierspeld.

Zo echt en zo klein: 7 cm hoog en 5 cm breed. De stempelset bestaat uit twee stempels: de voorkant met het etiket en een lijntjes pagina met drie gaatjes in de linker kantlijn.
Het is een stempel die zeer aan te raden is, maar € 4,95 kost en je hier kunt kopen.
De achterkaft heb ik als volgt gemaakt: plak met afplakband het etiket af, inkten, plakband eraf en stempelen. Vervolgens plak ik de stempel zo af, dat er alleen een stuk "vlekjespapier" overblijft. Plak de eerdere stempel af met post-it zodat alleen het lege stukje te zien is. Nu stempelen met het stukje kaft.
Vervolgens een stapeltje pagina's op maat gesneden en in het midden dubbelgevouwen. De gaatjeskantlijn van de "lijntjespapier stempel"  afplakken, stempelen en een kantlijn creëren door nogmaals een klein randje ernaast te zetten. Tijdrovend en geduldig werkje maar met een mooi resultaat.
Het schrijfgedeelte is ingenaaid en met tissuetape aan de kaften bevestigd.
De kaften zijn zijn met 2 mm tussenruimte ook met tissuetape aan elkaar gezet.
Het leuke is dat je met deze stempel van elk stukje papier een schrijfblaadje kunt maken.
De zoektocht naar andere bookcoverstempels heeft bij mij verder nog niet meer opgeleverd dan deze stempel (natuurlijk naast de geweldige van TH).
Ik heb absoluut verder weinig tot niets in huis wat met het thema primary school te maken heeft, maar dit stukje uit een Da Vinci ATC vel komt wel heel mooi van pas. (je vindt het bij dit leuke webwinkeltje in de opruiming). Eerst het lint er omheen bevestigd en daarna het andere strookje dat je strikt.
De ATC vellen zijn van behoorlijk dik karton, zodat direct na het uitsnijden het ATC kaartje hebt.
En zo kom je ook vanaf deze kant weer terecht op de middenpagina's. Als laatste de bindring "vol gehangen" en eigenlijk pas als het helemaal klaar is neem ik de tijd om er genietend doorheen te bladeren (en soms werkelijk verbaasd te staan van mijn eigen bedenksels: waar haal ik het toch vandaan?).

Ingewikkeld?
Heel vaak neem ik mezelf voor om eens wat eenvoudigs, kleins of snel klaar te maken, maar daar komt zelden wat van terecht.... Steeds weer krijg ik het voor elkaar om opdrachten voor mezelf te bedenken die veel uitpuzzeltijd kosten en vragen oproepen. Achteraf zijn dat ook de allerleukste. Het woord "even" heb ik lang geleden geschrapt, want even iets scrappen gaat meestal niet op.

Maten van de wcrol pockets:
Snij 6 rechthoeken papier van 15x11 cm.
Hiervoor heb ik een echte platte wcrol opgemeten, maar de zelf gevouwen is een klein centimetertje korter dat verder niet opvalt.
Ril het papier op 7 cm van de ene kant en 1 cm vanaf de andere zijkant.
Knip de hoekjes van het 1 cm randje schuin af zodat ze er niet bovenuit steken na het plakken (hiervoor heb ik dubbelzijdig tape gebruikt van 9 mm breed).
Vouw de rillijnen. Trek vervolgens aan de binnenkant op één breedte van 7 cm een potloodlijntje op 1,5 cm vanaf de bovenkant. Plak hierlangs super sticky dubbeltape van 3 mm breed (de rode rollen). Doe dit aan de kant van het brede stuk, zodat er anderhalve cm vrij blijft waarin je het gaatje maakt voor de bindring.
In de gaatjes heb ik eyelets aangebracht.
Uiteraard kan je ook meerdere gaatjes/bindringen maken of er lint doorheen strikken.
Het sierpapier (in mijn geval van de Xenos) zijn 12 stukjes van 8x6,6 cm, maar dat kan groter.
De labels kan je zoals ik uit een scrapvel halen of rechthoekjes snijden van 8x6,5 cm.

Veel scrapplezier toegewenst.

2 opmerkingen:

  1. Hij staat weer op pintrest hij is te leuk om niet te delen met de rest van de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super cool as always :-)
    Greetings Rachel

    BeantwoordenVerwijderen