zondag 8 juli 2012

Scrap haak foto album

Het album voor de komende zomervakantie is af!
Zelf betitel ik het als "Het Hollandse Haak Album".
Het heeft vele uren geduurd alvorens al het haakwerk klaar was, dat zorgt ook voor een dik en gezellig boekwerk
met heel veel om te ontdekken.
Het was een beetje stoeien om de juiste manier van inbinden te kiezen. De metalen bindringen die nodig waren om de pagina's recht op elkaar te laten liggen (zonder dat de bovensten omhoog gaan wijzen) werden zo groot (bijna 5 cm doorsnee) dat het er niet mooier op werd. Vervolgens komen er ook nog foto's, kaartjes en andere in de vakantie opgespaarde snuisterijen in het album waardoor het dikker wordt.
Bindringen zijn niet te stellen, mooi koord wel, vandaar deze keuze.
Is het formaat definitief vast te stellen, dan naai ik de strikjes stevig vast en kan er event. nog versierd worden met kant e.d. (precies zo als aan bindringen).
Het wordt dit jaar een heel bijzondere vakantie, omdat in het midden daarvan mijn vader zijn 80ste verjaardag hoopt te vieren. Heerlijk, zo'n typemachine.
Het woord "together" en "family" op een tabje zijn dan ook heel toepasselijk. Het wordt een samenkomst van familie, ook uit het buitenland. Het ijzeren plaatje heb ik al heel lang en de schroeven zijn splitpennen van Pipoos.
Het is mijn streven geweest om veel haakwerk (gehaakt) kant en zelfgehaakte embellishments te gebruiken. Daar ligt de nadruk op en daarom zijn er heel weinig andere embellishments toegepast.
Ik ken iemand die gek is op boekjes in boekjes (dank je wel Soraya voor je altijd inspirerende blog) maar ik ben even gek op schriften, in welke vormen en met welke materialen dan ook.
De rechter pagina biedt, mede door de kanten strook, ruimte voldoende om vele foto's achter te schuiven die onder het gehaakte kleedje vast blijven zitten.
Het schriftje is gemaakt van craft cardstock met er omheen een prachtig bedrukt stukje vellum helemaal in de juiste sfeer. Het kant is vastgezet met een mini splitpen van TH op de rug.
Een strook scrapvel over de binnenkant van de kaft vormt twee pockets voor losse tickets e.d. Het schrijfpapier koop ik in grote losse katernen die alleen losjes zijn gevouwen en dat snij ik zelf op maat. Alle schriftjes zijn met de hand ingenaaid, hiervoor heb ik nu dik oranje handgaren gebruikt.
Het is mijn eerste echte fotoalbum, natuurlijk heb ik al heel wat meer scrapalbums gemaakt, maar die krijgen dan andere bestemmingen en/of bewaarmogelijkheden. Nu heb ik me dus ook voor het eerst met journaling bezig gehouden. Mijn definitie daarvan: ruimte scheppen voor toekomstige foto's en teksten.
De teksten kan ik kwijt in de schriftjes, op labels of achterop andere mapjes.
Foto's steek ik onder andere in de grote fotozak (envelop) op de linker pagina die sluit met een rondje klittenband.
Eronder vind je grote labels met ruimte voor tekst over de hier bewaarde foto's. Gebruikte stempels zijn van Eline's Huis. De envelop is van hetzelfde scrappapier als de pagina, de omtrek is beplakt met tissuetape van 7Gypsies wat heel toepasselijk is in dit geval.
Ik wilde geen ander papier gebruiken dan de restanten die over bleven na het beplakken van de pagina's (low cost) en daarom zijn de achterkanten van enveloppen gemaakt met andere restjes om geen nieuwe scrapvellen aan te spreken.

De rechter pagina heeft weer een kanten strook en een brede zelfgehaakte met een gestrikt lint waardoor de bovenrand strak getrokken of wat wijder gemaakt kan worden.
Hier mijn tweede schriftje en de introductie van de diaraampjes die ik nog had. Het raampje is beplakt met het postcard/carte postale scrappapier.
Ik heb de opening er niet helemaal uitgesneden, maar vanuit de hoeken naar het midden gesneden met een hobbymesje en de zo ontstane puntjes papier om de randen heen naar binnen gevouwen. Zo krijg je niet alleen een mooi bekleed raampje, maar zijn ook direct die originele witte randen weggewerkt.
De linker pagina heeft en een fotozak en een fotomapje. Het blijft een prachtig sfeertje dankzij dit mooie scrapvel.
De rechter pagina heeft een kleedje waarin een ruime opening is gehouden met een lang striklint. Het is bedoeld voor grotere items zoals bijv. een plattegrond die dik is en zo stevig kan worden vastgezet.
De clipjes van TH zijn ook bij een project als dit onmisbaar en uitermate leuk om allerlei embellishments aan te hangen. De envelop sluit met touw en washers. Alle enveloppen hebben smalle harmonicavouwen aan zij- en onderkant, waardoor er veel in kan.
 
Onder het kleedje zijn labels geschoven voor begeleidende tekstjes.
Het lint op de linker pagina is alleen aan de buitenkanten vastgezet (zo goed als alles is gelijmd met het lijmpistool) zodat het aan twee kanten bruikbaar is. Eronder zit weer een fotomapje.
De stempels komen uit een set van Artemio en zijn gekleurd met distress inkt rusty hinge.
De achterkant van het mapje heeft een label met TH stempels, lineaals uit een scrapvel met kantjes eraan.
De rechter pagina heeft drie dia's, bekleed zoals de andere en weer voorzien van vintage foto's (knipvel Marianne Design) en een roosje dat ook op het vel is afgedrukt. De raampjes zijn alleen heel stevig aan de onderkant vastgezet, zodat er foto's (of zoals nu ter opvulling teksten uit een scrapvel) onder geschoven kunnen worden.

Een derde schriftje met alvast wat minipaperclipjes van TH voor losse items.

Het gehaakte kleedje is aan de bovenkant open gehouden en er is een harmonica gevouwen fotomapje onder geschoven. De smallere achterpagina heeft een rosetje en laat ik verder nog even leeg om later (op het moment van thuiskomst en met een verzameling foto's en andere items) te bepalen wat de bestemming wordt.
Het kader op de pagina wordt vast en zeker gebruikt voor de titel van de foto's in het mapje. De voorkant van het mapje heb ik voorzien van een hekje (stans van TH) dat is ingekleurd met distress velvet rose, bestempeld met de grote flourish stempel van TH en geëmbosst met een roestkleurtje.
De kleuren van het haakwerk heb ik bewust in de twee kleuren wit en beige gehouden om het een wat oud idee mee te geven.
Het boek sluit met een knopje en het elastieke lint van TH.

Het was een heel intensief project met een voor mij nieuwe uitdaging: journaling. Het heeft veel geduld gekost maar het resultaat is iets waar ik met trots naar kijk en met heel veel plezier meeneem in de vakantiekoffer, want de schriftjes kunnen dan ook gebruikt worden om trefwoorden in te schrijven tijdens de vakantie. Juist de bijzondere details in het moment vergeet je vaak als je weer thuis bent.
Ik hoop jullie hiermee te inspireren en te laten zien dat je ook voor weinig een prachtig project kunt maken.

2 opmerkingen:

  1. Een geweldig sfeertje, en je raakt niet uitgekeken! Bedankt voor de bescrijvingen erbij!

    Groetjes, Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooooooh jeetje... wat moet ik hier nou over zeggen?
    Is niet in woorden te vatten haast ;)
    PRACHTIG in het kwadraat!!
    Heel erg gaaf zeg... zit echt veel werk in zo te zien.

    Ennuh je nieuwe aankopen zijn ook nice, zie dat ik je misgelopen heb op mn werk ;)

    Groetjes

    vera

    BeantwoordenVerwijderen