zondag 15 juli 2012

All Aboard!

Stoer en toch heel persoonlijk voor iemand die van modelspoorbanen houdt en daar een computerprpogramma voor schrijft.
Ik heb er lang over gedaan voor ik eraan begon, want het is voor mij een heel nieuw onderwerp en dat is altijd leuk op uit te puzzelen.
Het heeft zeker twee weken op tafel gelegen alvorens ik het scrapvel in de papiersnijder durfde te schuiven... Fout is fout en ik had maar één zo'n vel, maar gelukkig kwam het qua afmetingen prima uit.
Het prachtige train stampset van Tim Holtz heb ik niet, maar iemand was zo aardig een geweldige afbeelding (vele malen groter dan de afmeting van de normale stempels) op internet te zetten. Nu kan je van die afbeeldingen digitale stempels maken, door deze in een fotoprogramma van elkaar los te knippen en het contrast op 100% te zetten is het net gestempeld als je het print (op fotokwaliteit).
De stempel rail road crossing is geprint op craft cardstock van Bazil, twee keer, geplakt op foam van Rayer (2mm dik) en ook op de achterkant geplakt, zodat het en mooi afgewerkt is en je niet tegen het zwarte foam aan kijkt.
Heel veel tickets, de pijl, het tijdbordje e.d. heb ik gevonden na lang googlelen, op fotopapier geprint en daarna geplakt op craft cardstock voor extra stevigheid.

De klok
Een echte stationsklok kan niet ontbreken. Je had in die tijd staande klokken op metalen palen vol krullen, maar daar had ik de ruimte niet voor. Je kunt daarvoor bijv. een lantaarnpaal stans van Marianne Design gebruiken, je knipt de lamp eraf en je bewaart het bovenste puntje dat je later op de klok plakt.
Hier heb ik gebruik gemaakt van de stans van TH, het uithangbord. Ik heb het wat kleiner geknipt, het linker gaatje er recht af geknipt en het rechter rond zodat het om de klok heen valt.
De klok is de stempel van Kars, met archival op craft cardstock, de buitenrand ingekleurd met een wattenstaafje en zilveren brilliance inkt en de binnenkant met vintage photo.
Het puntje op de klok zit eigenlijk aan het uiteinde.
De houder is eerst gekleurd met distress rusty hinge en daarna vlekkerig met brilliance rust/roest om er een wat glimmend metaal idee aan mee te geven.
Een leuk handgreepje van TH met de bedrijfsnaam erin, wat gears en een vintage logo van een trein herstelbedrijf en een raderwieltje van Scrap it and Wrap it.
De sluiting: een hitchfastener exact op de plaats waar op de afbeelding ook een koperkleurig stukje stootbumper zit, nu is het net alsof het er hoort. Dichtdoen m.b.v. een swivelcap van TH.
Het stempelset van TH bevat ook deze mooie stoomtrein en het onderliggende ticket/logo. De trein is geprint op een transparant voor de inktjetprinter. Het logo bewust wat grijsblauw geprint op craftcardstock. Doe je dat ook zwart, dat is het onderscheid met de trein niet meer goed te zien. Het transparant met washers en splitpennen van TH bevestigd op het cardstock.
De "passengers coupon" onder het clipje is ook een stempel uit het set van TH, de bovenste komt van internet.
Het is ook heel mooi als je er langs loopt, het transparant, want het geeft zoveel meer diepte/beweging doordat je erdoor kunt kijken en maakt de collage erg levendig.
Clipjes zijn altijd onmisbaar en nu natuurlijk met bijpassende gears eraan.
Het stempelset bevat ook een stuk rails. Doordat ik er digitale stempels van heb kunnen maken, kan je ze op elke gewenste afmeting printen. Origineel is de rails veel breder en kroter, nu vormt het een mooi rug van het notebook.
De achterkant beplakt met het overige scrappapier. De grote ring bovenaan het kettinkje van de swivelcap eraf gehaald, de ketting door de eyelet en aan de binnenkant het grote oogje er weer aan. Nu zit het heel stevig. De lengte van de ketting blijkt bij dit notebook perfect te zijn: het zit strak dicht, maar je hoeft er geen onnodige kracht op te zetten om het om de hitchfastener te krijgen.
Nu zie je ook een stukje achterkant van het kruis.
Het is toch de finishing touch, de tabjes van TH. Ik heb er vier gemaakt met de teksten steam/service/rocrail/platform (perron).
Origineel witte stansjes die ik eerste helemaal dik gekleurd heb met zwarte distress inkt en daarna "lelijk" gekleurd met brilliance goud, rust (roest) en zilver. Dus direct met het pad hier en daar vlekjes maken en niet netjes helemaal egaal kleuren.
De tekstjes zijn geprint, zodat ik ook het bedrijfslogo precies op maakt kon maken.

Ik vind het heel geslaagd en het is inderdaad erg leuk om eens een voor mij onbekend scrap onderwerp uit te diepen. Nu alleen nog een kado papiertje.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb je mini album op mijn pintrest gezet. Hoop dat je nu wat extra kijkers krijgt voor op je blog. Gr. Connie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Christine ,wat heb je een geweldig blog ..WOUW !!! Ben meteen volger geworden en heb jouw blog op mijn blogrol gezet zodat iedereen rechtstreeks naar jouw prachtige werkstukken kan gaan kijken. Dit blog verdiend heel veel volgers !!!!!
    Heel veel succes ,groetjes Rosita

    BeantwoordenVerwijderen