woensdag 6 juni 2012

Fragment Cover

Het was even spannend want vast is vast en als er één scheef zit gaat de rest gezellig mee. Aan de linkerkant heb ik een zware lineaal gelegd om tegenaan te plakken. Ik ben begonnen met alle hoeken, daarna de buitenranden en zo naar binnen toe verder.
Bingo! riep ik toen er voldoende ruimte over was gebleven voor het ijzeren naamplaatje.
Het was van te voren duidelijk dat er van de kaft zelf niet zoveel zichtbaar blijft, dus niet zoveel moeite voor gedaan als met het vorige grunge album.
Gestempeld met de grote bookcover stamp van TH en ingekleurd met lichtblauwe distress inkt. Grappig is, dat wordt groenig op grungepaper, een beetje verweerde look. Om toch wat kleur toe te voegen tussendoor wat rusty hinge.
Het thema laat zich raden, tijd om wat creatieve steam (punk) af te blazen.
Het fragment links boven, de steam mannetjes (bingo 53) en bijv. het stukje filmstrip rechtonder het tandwiel zijn toch zelfgeprinte transparanten. Printerinkt en glossy accents wordt heel vies, maar (las ik ergens op internet) zorg dat de gladde niet geprinte kant boven is. Toch een paar dagen laten liggen maar het blijft netjes. Dé reden dus dat de 3 mannetjes nu in spiegelbeeld staan (snor links) maar dat is wel zo leuk.
Deze truc gaat uiteraard alleen op voor afbeeldingen die in spiegelbeeld kunnen, zo kon ik toch mijn zelfgemaakte materialen toepassen.
Natuurlijk alleen TH papier gebruikt.... "Admit One" is een klein stukje van de bingostempel waar bovenaan een ticket zit. De zwarte gears zijn ook gestempeld en middenin het tandwiel zit een mini epoxysticker.
Zelf transparantjes printen heeft ook een heel ander groot voordeel: je kunt de afbeelding precies passend maken.
Het ijzeren naamplaatje komt van een bewaardoos van de AH, er staan er twee in mijn keukenkastje die je en niet ziet en hun beste tijd al hebben gehad. Daarbij is het even een goedkope en heel bijpassende oplossing.
Natuurlijk komt de tekst van mijn typemachine en nu zie je hoe vintage dat wordt.
Het mannetje recht met de grote snor (mode in die tijd ? :-) is ook geprint op een inktjet transparant.
Per toeval kwam ik er achter dat er bepaalde afmetingen fragments zijn die exact in een memory frame passen. Drie kleinere in de lange en een grotere in de vierkante. Een heel leuk effect. In het middelste fragmentje van het lange frame zit ook een stukje filmstrip van TH.
Daarnaast, het fragment met de bingosteen met ster, zit een prachtige oude reclame van Rose Bud parfume (TH papier kleine vierkantjes). De klok heb ik express geponst met een golfrandje.
Het schattige kleine sleutelgaatje is van Melissa Francis. De tekst 'discover' is een rub-on. Tsja en dan heb ik het laatste fragment maar een beetje naar mijzelf laten wijzen....ahum. CV artist ;-)
Hierop weer een andere prachtige reclame met roosjes en wat fellere kleuren over tandpasta.
Een volgende hanger (fragment charme) met de wat grotere rose bud reclame, een klok, bingokaart, een nr. van een ticket, rub-on 'inspire' en een fotootje. Eraan een klein sleuteltje en een pareltje aan een kettelstift.

Wie weet waar er nog goede tekst rub-ons te krijgen zijn? De meeste die ik vind gaan over trouwen en baby's, maar geen woorden zoals die goed bij de TH sfeer passen.

Nu zijn mijn tabbladen van het album intussen beplakt en kan ik al mijn steampunk ideeën kwijt......als ik de beginfase van een project "ik weet van gekkigheid niet waar ik het eerste mee moet beginnen" voorbij ben.....

Grungeboard
Het album wat ik gebruik met de tabbladen is een grunge album van TH, in tweeën gedeeld en zelf van heel dik plaatkarton achterkaften gemaakt.
Eigenlijk ben ik niet heel blij met dit grungeboard want de lijm houdt niet. Normaliter lijm ik zo goed als altijd mijn papier met powerpritt, ook op de theedozen van Xenos, en dat blijft uitstekend zitten. Nu laat alles los, dus Hasulith toegevoegd.
Grungeboard trekt ook krom, op het moment dat ik de tabbladen voorzichtig wat de andere kant op wil bollen om ze weer plat te krijgen, laat alweer het papier op verschillende plaatsen los, de enige oplossing is dan glossy accents, maar om daar nou de volledige achterkanten mee in te smeren is een dure oplossing.

Wie heeft ervaring met grungeboard en vooral welke lijm gebruik je dan?
Ben ervan overtuigd dat dit niet scheurende en op leder lijkende board voor andere dingen perfect is, maar niet om het te beplakken.
Inkten gaat heel goed, dat zag ik aan deze voorkant wel.

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik begin in iedergeval lekker op steam te komen.

1 opmerking:

  1. Oh, daar istie dan!
    Ziet er gaaf uit zeg!
    Dordt in steam (punk) ;)

    Groetjs

    Vera

    BeantwoordenVerwijderen