vrijdag 29 juni 2012

Bloem

Een heel ander sfeertje. Dat het kleedje op de foto om het deksel van een jampot zat, daar dacht ik in eerste instantie verder niets van. De bloem haken volgens patroon prima gelukt, maar daarna begon het. Het viel me op dat de eerste toer met lossen bogen wel erg strak was voor de omtrek. De tweede toer trok alles nog strakker tot er uiteindelijk een koker overbleef....
De bloem op het deksel en de rest van gehaakte koker schuif je dan om de pot, vervolgens een lint door de laatste bogen toer en vaststrikken.
Zelf bedenken dan maar weer. Net zolang goochelen met het aantal lossen totdat het netjes plat bleef liggen. Op dezelfde wijze de volgende vier toeren aangepast.
Juist de drukke dubbeldikke buitenrand van het patroon vond ik zo leuk, maar echt dat haakpatroon was Russisch voor me. Begreep er niets van.
Met mijn magere haakkennis zelf een stekensetje bedacht dat zoveel mogelijk lijkt op de foto van het patroon, dit vervolgens nog twee keer herhaald.
Eerst lossen bogen haken aan de achterkant van het werkje, vervolgens aan de voorkant de lussen opvullen. De tweede rand laten verspringen t.o.v. de eerste.
Schattig niet? En lekker luchtig, want het moeten geen massieve placemats zijn als pagina bekleding, maar buigzame en opengewerkte stukjes (kan er ook veel embellishments tussen, op en doorheen :-)
En inhaken maar weer........

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen