woensdag 16 mei 2012

Paperbag

Hier is dan dé reden, waarom het een week stil is geweest op mijn blog: mijn eerste paperbag album is een feit. Een wens die ik al een tijdje had, maar ik kon enerzijds de juiste bruine zakken (stevig genoeg) niet vinden en anderzijds wist ik hoeveel werk het zou zijn.
Uiteindelijk is dit een album met dikke bruine zakken van de plaatselijke kantoorhandel, gratis gekregen. Dank Holster!
Nu zie je wat een mooi effect de klei lijstjes hebben als deze gekleurd zijn met distress inkt Vintage Photo.
Het knopje is van de ijzerhandel, sleutelgat van TH en de sleutel uit eigen voorraad.
Een album heeft een titel nodig en dat kan voor mijn eerste niet anders zijn, dan waar mijn creatieve projecten altijd over gaan: vintage, of het nou steampunk, romantisch of carte postale is.
Het metalen naamplaatje komt van de plaatselijke ijzerhandel en de gaatjes die erin zitten zijn net groot genoeg voor de mini splitpennen van TH.
I love my Dymo....
Het album is gebonden met stevige bouten en moeren van de ijzerhandel die precies in een gaatje passen van een grote eyelet. Eerst had ik zelf een oude lineaal gemaakt m.b.v. een verfroerstokje en mijn stempel. Vervolgens scheurde dat uit toen ik er mijn handboortje in zette....... De oplossing komt van een stukje duimstok dan mijn vriendin mij een tijdje geleden gaf. Dank Rina.
Veel van het gebruikte scrappapier is ook van haar afkomstig als verjaarskado, net zoals de prachtige camée op de klei-vlinder.
Ik kon veel van mijn voorraadje klei items in mijn album kwijt.
Het tissue tape is zelfgemaakt. Het sluit met het buitengewoon ideale zachtrekbare lint van TH door een eyelet en tegengehouden m.b.v. een oogje.
Teken je eigen levenspatroon. Misschien wel het belangrijkste en tegelijktijd moeilijkste waar het om gaat. Gecombineerd met het thema tijd (dat mij blijft fascineren) kom ik tot deze pagina met eindelijk een geweldig 'excuus' om een pocketwatch te maken.
De knopen met klokjes zijn van Bo Bunny. Thema: patroon.
De basis is een stukje papier met naaipatronen erop. De stempel is van TH, een combinatie van klok en de getallen 1 t/m 31 er omheen (dagen van de maand?). Twee gamespinners, het woord Art van Cosmo Cricket (tiny text) en de mine horloge onderdelen (Art Journey) vastgezet met glossy accents.
Pagina 2 gaat verder met de combi tijd en naaipatronen: in de drie lijstjes heb ik vintage naaipatronen gedaan die ik geprint heb van internet, verschillende meetlinten en teksten over tijd aan kledinghangertjes (TH), garenspoel stempels van Eline en tiny text.
Pagina 3 met de nadruk op naai- c.q. borduurwerk. Het bordje aan de ketting is een stempel van Eline in klei, de vlinder is een grijs kartonnen van Maya Road en beplakt met een Hema stofje. Onderop gestempeld keeperband.
Altijd leuk om per toeval via google zo'n toepasselijke foto tegen te komen.
Het labeltje is een stempel van Eline, erop een trinket pin van TH en eraan een mooi gedetailleerd bedeltje van 't Kralenstulpje.
Pagina 4 een afbeelding van internet uit het 'sewing alphabet', een schaartje van Scrap it & Wrap it en de overgang naar haakwerk. Heerlijk om all uitprobeersels van de artista klei en het haakwerk een mooie plaats in een album te geven.
Pagina 5 gaat over herinneringen en vervlogen tijden. Het papier is heel apart, er zit een sfeer van "bewogen foto" in. Allemaal lijstjes van een soort fluweel. Ik heb er drie opengeknipt en foto's achter bevestigd. "Pieces of Life", wat klei vlinders en een tekst die ik te mooi vind om achterwege te laten.
Het puzzelstukje beplakt met een foto en een klein klei hartje. Het hele leven voelt soms als puzzelstukjes die bij elkaar passen of op hun plaats beginnen te vallen.
De puzzel komt van de kinderafdeling van Pipoos, A4 formaat in dik karton. Ene kant wit en andere kant grijs.
Pagina 6 verzinkt in dromen, dagdromen en overpeinzingen. De foto spreekt tot je verbeelding. Ik heb een taartonderleggertje, zelfgehaakt item en een bloem van Marianne Design op elkaar gestapeld. De hoekjes zijn bewerkt met paint dabber.
Een mini toevoeging aan de fotoverzameling met een driedubbel strikje (Joy strikjesmaker) en een tassel van TH.
Pagina 7 is Parijs, dat kan niet uitblijven. Links roosjes lint van TH, een klok van TH met een franse lelie splitpen (ooit eens bij Boekenvoordeel) en de zo goed gelukte klei postzegel.
Een tijdje geleden kocht ik bij Papier enzo een setje frans postpapier: kleine envelopjes (volgende pagina) en bijpassende ansichtkaartjes. De kleine Eifeltoren rechts hoort op het kaartje thuis, de grote met tekst is een stempel van TH. Het effect is heel bijzonder geworden (ik probeerde ook maar iets uit).
Helaas is het zo'n stempel uit de miskoop via Marktplaats. Dit is nu de derde stempel die gewoon afbreekt, alsof je een schuimpje doorbreekt. Heel raar, maar de afgescheurde hoek er op mijn acrylblok weer tegenaan gezet en het is niet te zien.
Stempels die zo zijn aangetast als de mijne, daar kan je alleen nog een (redelijk) goede afdruk mee krijgen als je de stempel op tafel laat liggen en het papier er met je handen goed op wrijft.
Een Parijse sfeer is niet compleet met bijpassende.... kleding. Hetzelfde corset als van de corsetdoos die ik eerder gemaakt heb, alleen een flink stukje kleiner. Nu met echt onderbroeken kant........ en een centimeter rond de middel want ja, daar ging het natuurlijk om.
'Secret Thoughts' is de titel van beide pagina's. Hier een collage van envelop, carte postale, leuk label van 7Gypsies, de swirls zijn van TH en gekleurd met Brilliance inkt Rust, vlinders van Maya Road beplakt met toepasselijk 7Gypsies papier en splitpennen van de Xenos.

Pagina's 9 en 10 zijn gewijd aan de thema's vrijheid en blijheid. De combinatie spel en muziek staat daar om bekend. Pagina 9 de muziek, tag met Joy, vogelkooi en vogel van TH (fluitende vrije vogels) en vleugels.
Pagina 10 het bingo/spel thema, een foto van een meisje met een duif in een kadertje van de Action, een lederen deurscharnier van TH, fotostrip TH en bingo stenen.
Een gezellig dik album is het geworden en de zakken bieden ruimte te over om van alles in op te bergen of je journaling in te doen.
 In de zakken o.a. dit boekje gebonden met tissue tape. Leuk voor foto's of notities.
Een stevig stukje karton met voorop patroonpapier en achterop mogelijkheden om losse papiertjes tussen het keeperband te schuiven of op vast te zetten met een paperclipje.
Een enorm label bijna zo breed als de zak met een stikseltje.
De grote bookcover stempel van TH, een kleiner ijzeren naamplaatje met een nummer en een journalingtag er onderdoor geschoven met het ijzeren woord celebrate.
De achterkant van de bookcover: een papieren zak, erin wat labels van het scrappapier met roze fluwelen swirls, een ticket dat ik nog had en een klok.

Het album leent zich natuurlijk voor vele doeleinden en natuurlijk ook voor je foto's met je journaling in de zakken.
Zelf houd ik het om allerlei losse papiertjes, post-its, kassabonnetjes, ideeën, to-do-lijstjes en wat er zoal op het buro rondslingert in te bewaren.
Het leukste is toch wel dat je met veel plezier dagelijks kunt gebruiken wat je met zoveel liefde hebt gemaakt.
Het album is bij mij ontstaan met het bijeen voegen van thema's die ik en belangrijk vind (tijd, vrijheid, creativiteit) maar ik hoop dat je hieruit je eigen ideeën kunt halen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen