dinsdag 29 mei 2012

De inhoud van het grunge album

Wat ben ik hier blij mee! De originele typemachine van mijn vader, uit mijn jeugd waar ik ontzettend veel op gewerkt heb. Zesde klas lagere school adviseerde mijn vader om op typeles te gaan onder het motto "daar heb je je hele leven wat aan". Het is meer dan uitgekomen, nergens ben ik zo blij mee als met het typediploma "Scheidegger 10 vingers blind systeem" en natuurlijk minstens 225 aanslagen per minuut.
Het koste wat schoonmaakwerk en een nieuw lint, maar hij typt weer na jaren stilstand en het hangen van de letterhamertjes ging al over door vaak aanslaan, kamertemperatuur en flink wat stof verwijderen.
De machine heeft vele jaren ongebruikt in opslag gestaan, maar altijd goed ingepakt.
Ik type er weer op alsof ik nooit anders heb gedaan, en dat klopt ergens ook wel.

Het begon me op te vallen dat veel tekststempels, ook van TH, het lettertye van een mechanische typemachine hebben, een zo herkenbare letter die ik op mijn computer nooit helemaal heb gevonden.
Wat als ik nou zelf de teksten kan typen zonder alle dure (en meestal maar weinig gebruikte) stempels te hoeven kopen?

Gelukkig mocht ik de machine mee naar huis nemen. Sommige dingen, zoals fietsen, steno, typen en zwemmen verleer je nooit, hoe lang het ook geleden is dat je het gedaan of gebruikt hebt.

Mijn vader schrijft zelfs in typemachine letters, vooral de meest karakteristieke: de g.


Was ik even snel klaar met de inhoud bestaande uit een stapel schrijfpapier. In no time gesneden i.p.v. in langdurigheid uitgemeten en geknipt :-)
En dan is dit dus o.a. de reden waarom ik de schrijfmachine zo graag wilde hebben. Is het niet ontzettend mooi en toepasselijk om zo teksten te maken op je schrijfpapier en/of inhoud van je notitieboek? Ja heerlijk vertrouwd, de 'gevulde' letters, waarbij je weet dat het lint ontzettend nieuw is (de rondjes van bijv. de e bevatten ook wat inkt, dat is bij hoofdletters nooit zo).
Het zal vast een van de redenen zijn waarom Tim Holtz zijn studio zo vol heeft staan met oude schrijfmachines, een ware inspiratiebron.
Er komen ook nog een paar van deze kartonnen insteekhoezen in het boek. Ik kan er niet genoeg van hebben. Halve filmstrip stans met een Marianne Design foto.
Het tissue tape is zelfgemaakt, bestempeld met een filstrip, cijferstrook van een bingokaart en de kleine flourish stempel van TH.

Het is een prachtig boek geworden, omdat werkelijk alles op alles is afgestemd en het vormt één geheel omdat items/technieken herhaald worden.

Ik hoor het mijn type 'jufvrouw' nog zeggen: de toetsen aanslaan alsof je je vingers brandt...
Klopt helemaal, anders kan je geen snelheid opbouwen.

Inspire!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen