dinsdag 22 mei 2012

Art op de milimeter.....

"Transparent illusion"
De benaming die Tim Holtz zelf aan zijn fragments geeft. Het idee van 3 dimensional collage fragment art vond ik gelijk helemaal geweldig. Hij maakt daarbij ook gebruik van rub-ons. 
Daar heb ik helemaal geen ervaring mee en om dan niet het risico te lopen fragments onbruikbaar te maken....eerst drie van de allerkleinste gekozen om het op uit te proberen. De woorden wish, create en hope blijven uitstekend zitten. Het geeft inderdaad een 3D effect nu er ook bovenop iets zit waar je achter kunt kijken.

De maten van de fragments: 3,2x1,6 cm, 2,5x1,9 cm en 2x1,6 cm.

De volgende vraag: wat voor collage kan je maken als je fragments zo klein zijn?
De oplossing vond ik in zijn scrappapier:

In elk blok zitten enkele vellen met kleine afbeeldingen van 5x5 cm, die op zich al heel geschikt zijn om een halve doos fragments weg te werken (elke afbeelding één :-)
Sommige daarvan, zoals in dit blok Lost & Found, zijn zo duidelijk dat je makkelijk een foto, klok of bingokaart kunt uitknippen. Ja het is ontzettend klein, maar dat maakt het ook zo schattig.
Heb je je ook altijd al afgevraagd wat te doen met deze scrapvellen? Nu heb je in ieder geval één idee.
Alle randen van de mini afbeeldingen gekleurd met vintage photo.
Dit is het gebruikte vel met Rub-ons. Geen idee waar ik dat ooit gekocht heb, het moet best oud zijn omdat het begint te kleven.....
 
Fragments zijn zo leuk, maar als ik ze alleen op één enkel vel papier plak, is er weinig variatie op te bedenken, soms vind ik het zelf wel een heel dure hobby omdat het voor mijn gevoel niet veel extra's toevoegd. Een doos is toch al snel een kleine 10 euro.

Close-up foto's doen niet altijd recht aan het project, in het echt zijn de fragments buitengewoon helder en is het gaatje niet zo "uitvergroot", maar nu kan je wel goed zien hoeveel er toch nog onder zo'n klein stukje plastic zit.
De nummers heb ik uit het ticketboekje geknipt van de woorden 'soar' die ik eigenlijk nooit gebruik.
De gaatjes prik ik van achter naar voor, om te voorkomen dat je eventueel het papier los drukt van het fragment. Eerst met een prikpen op een stukje kurk, daarna met een satéprikker die even breed is als het gaatje. Om inscheuren te voorkomen: blijven ronddraaien terwijl je prikt.

Belangrijk is om de collage eerst te plakken op een ondergrond van vrij dun papier. Dan glossy accents op je fragment, beetje draaien en even flink aanduwen. Draai dan direct je werk om en wrijf stevig over de achterkant. Het is nodig, omdat het fragment op een ongelijke ondergrond geplakt wordt en op die manier kan alle lijm zich goed over en langs de verschillende aspecten verdelen.

De ketting en lobsterslotjes in verschillende groottes zijn gekocht bij Humiezbeads. Kost weinig en is een degelijke kwaliteit. Een grote lobster gebruik ik al vrij lang als sluiting van een notebook en gaat nog steeds strak dicht.

Een echt three-dimensional-collage-fragment zoals Tim Holtz ze maakt is heel inspirerend, vooral omdat hij graag in (veel) lagen werkt. Wat foto's ter inspiratie enne, ik moet mijn broer of vader toch eens vragen om sigarenbandjes.

Hij gebruikt hier ook heel dun woordenboek papier, wat je aan de achterkant makkelijk rondom de collage kunt wrijven. Getal 8 is één van zijn metalen embellishments, blijkbaar is dat niet te dik, het eindresultaat mag er zijn.

Collage your life. Veel plezier met je fragments.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen