donderdag 24 mei 2012

Altered Grunge Album

Heerlijk, weer even 'oud' bezig zijn.
Het grunge album van Tim Holtz heb ik in tweeën gedeeld. Je hebt een voor- en achterkaft plus 6 tabbladen (twee van elk). De ringen die je erbij krijgt passen dan prima, maar er kan ook niets anders meer bij.
De tabbladen wil ik graag als zodanig gebruiken en er ander schrijfpapier tussen doen.
De enorme deurklink/-plaat is van 7 Gypsies en heb ik al een tijdje in huis. Wilde er niet zomaar iets mee doen, maar het een verdiende plaats geven.
De prachtige metalen letters CV heb ik gekregen bij mijn bestelling van Scrap it & Wrap it. Het mag duidelijk zijn dat je nu bij mij binnenkomt.
Wel is de deurklink onverwacht zwaar, eigelijk in mijn optiek veel te zwaar voor een scrapalbum. Achter de plaat zit heel veel lijm. De ronde knop zit niet vast en is aan de onderkant niet dicht. Lijm kon ik niet kwijt, alleen de splitpen die eraan vastzit. Aan de achterkant ook veel lijm onder en over de splitpen alvorens de pagina te beplakken.
Vast zit het.
De andere set wordt een fragment boek.
Ik wilde een oude, verweerde look met afbladderende verf met vochtblazen.... Alsof er stukken muur weg zijn. Het enige dat ik nog in huis had, was een flesje zilverkleurige acrylverf van de Xenos. Eerst dun, maar al snel met dikke bobbels verf aangebracht en de heattool erop. Net zolang tot de verf bellen begint te blazen. Optijd uitzetten wat het moet niet uit elkaar spatten. De bellen doorgeprikt met een satéprikker, weer drogen en dat enkele malen herhalen. Met het doorprikken trek ik het losgekomen laagje een beetje naar beneden.
Op de verf vintage photo inkt gedept met een sponsje en opeens ontstaat er zo'n metalic bruinige kleur dat ook wat verweerd aandoet. Goed drogen, de inkt wil op acrylverf nog wel eens nat blijven.
Het papier van Tim Holtz is duur, onlangs kocht ik het scrapblock Lost and Found, mede vanwege het blad met oude foto's waarvan je de mini's hebt gezien bij de fragments.
Juist omdat het zo duur is heb ik er graag plezier van, er is een tijd geweest dat ik het niet durfde te gebruiken, maar eigenlijk is dat duurder :-)
Apart materiaal dat grunge, voor mij nieuw om mee te werken. Normaliter doe ik alles met mijn Powerpritt lijmstick, ik beplak er o.a. al mijn theedozen mee, nu werkt het dus bijna niet. Wel gebruikt, maar daarna flink wat Hasulith lijm erbij. Het papier af en toe express wat kartelig geknipt. De randen flink met vintage photo.
De achterkant ook wat verfbladders meegegeven, om in stijl te blijven.

Een prachtige basis, want ja, het opleuken moet nog beginnen. Het is een zwaar boek, de bindringen die ik gebruik komen van de plaatselijke kantoorwinkel.
Elk blad eyelets meegegeven, niet alleen een robuuste uitstraling, maar ook tegen slijtage.
Ik gebruik altijd eyelets van Making Memories, de enige waarmee ik kan werken. Er was een tijd dat ik het gebruik van eyelets helemaal achterwege liet, omdat de meeste eyelets zo'n lelijke, scherpe en gehavende achterkant krijgen. Totdat iemand mij wees op het verschil tussen Making Memories en andere ringetjes: MM zijn al ingesneden, waardoor ze heel netjes als een bloem opensplijten en met een groot aantal pootjes om het gat heen vouwen.
Hier zie je wat ik bedoel, de achterkant van de meeste eyelets wil je niet zien, en als je ze niet ziet kan je prima goedkope gebruiken, maar zo in het oogspringend is dit heel netjes. De bovenkant sla je niet plat maar verzinkt ietwat in het papier en blijft mooi rond.
De opstaande pootjes :-)
Ik gebruik deze eyelettools van Fiskars. Heel handig, met een stevige veer die je omhoog trekt. Links perforeer je het gaatje mee, recht sla je de eyelet in.
De meeste mensen zijn heel enthousiast over de Bigbite en dat klopt, want die kan door veel materialen heen, zelf metaal, maar is ook heel groot. Dit werkt snel en neemt weinig ruimte in.

Dit is een eyelettang van de kantoorhandel. Werkt ook heel snel, maar is zwaar in gebruikt omdat je moet knijpen. Wel gebruik ik heel vaak de bovenkant waarmee je het gaatje maakt: je kunt erin kijken en dus exact zien waar je perforeert. Ik gebruik deze tang altijd in heel dik materiaal, ook het dikke plaatkarton waarmee ik de achterkant van het album gemaakt heb. Nadeel is dat je maximaal 2,5 cm vanaf de kant een gaatje kunt maken.

Nu het album gaan 'aankleden'.
Gebruik vooral je mooie spullen, geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen